Att ta tillvara på elevers behov och intressen på fritidshemmet.
Får alla elever vara med att påverka fritidshemmet?
Abstract
Studiens syfte har varit att förstå och tolka hur lärare i fritidshemmet inkluderar elevernas
behov och intresse i undervisningen. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie. Resultatet
visar att fritidslärare har många förhållningssätt för att inkludera elevernas intressen och
behov. Det kom fram att en övergripande metod för att nå ut till eleverna var genom samtal
och observationer. Studiens slutsats visar att eleverna får mycket inflytande och delaktighet
över undervisning, men att deras intressen kan strida mot fritidshemmets normer och regler.
Slutligen kom det även fram att organisatoriska faktorer hindrade fritidslärarens möjligheter
att nå ut till hela elevgruppen.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-12-07Author
Muskantor, Simon
Reinius, Charles
Remme, Albin
Keywords
Kvalitativ, Intervju, Hermeneutik, Fritidshemmet, Intresse, Behov, Inflytande, Delaktighet, Planering, inkludering.
Language
swe