Icke-vetande, men hur? En mikroanalys av icke-vetande position i praktiken
Not-knowing, but how? A microanalysis of the not-knowing position in practice
Abstract
Den icke-vetande positionen inom psykoterapin har väckt många diskussioner och förbryllat många terapistudenter och terapeuter. Delar av den familje- och systemteoretiska psykoterapin bygger på en socialkonstruktionistisk kunskapssyn. Den icke-vetande positionen som begrepp beskriver terapeutens förhållande till kunskap utifrån denna kunskapssyn. Syftet för den här studien var att undersöka hur psykoterapeuters icke-vetande position kommer till uttryck i samtal i form av tal, mimik och gester.
Materialet i studien består av två psykoterapeutiska samtal. Två olika psykoterapeuter hade varsitt sextio minuter långt samtal med en deltagare vardera. Psykoterapeuterna har en uttalad socialkonstruktionistisk förståelse. Deltagarna har rekryterats från en icke-klinisk population. Samtalen videofilmades och vi har mikroanalyserat dem (microanalysis in face-to-face dialogues).
Studien har visat att den icke-vetande positionen kommer till uttryck genom tal, mimik och gester. Dessa uttryck har vi kategoriserat in i fjorton kategorier som vi har sorterat under fyra huvudkategorier.
Degree
Student essay
Date
2023-11-28Author
Abrahamsson, Lina
Lönnberg, Björn
Keywords
Icke-vetande position, socialkonstruktionism, psykoterapi, co-speech gestures, microanalysis in face-to face dialogues, mikroanalys
Language
swe