• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Examensarbete inom ämneslärarprogram, grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Examensarbete inom ämneslärarprogram, grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad var det vi sa? Det kommer bli bra! En litteraturstudie om elevers mående inom musikutbildning och hur lärare kan främja deras välmående

Abstract
Som framtida lärare blir det viktigt att få en bild över hur elevers mående ser ut inom musikämnet för att kunna skapa en god undervisning. Studiens syfte är att kartlägga elevers mående inom musikutbildning och hur lärare kan främja elevers välmående. Forskningsfrågorna lyder: Vad säger musikpedagogisk forskning om elevers mående inom musikutbildning? och Vad säger musikpedagogisk forskning om hur musiklärare kan bidra till en undervisning som främjar elevers välmående i musikutbildning? Detta är en systematisk forskningsöversikt som bygger på 20 vetenskapliga studier med utgångspunkt i databaserna ERIC, RILM och Swepub. Resultatet visar att det är problematiskt med elevers mående inom musikutbildning då det framkommit att många elever mår dåligt och upplever prestationsångest, stress, utbrändhet och depression. Vidare har låg motivation, låg självförmåga, låg självkänsla och hög självkritik visat sig vara vanligt bland elever. Resultatet presenterar mestadels rekommendationer kring hur lärare kan främja elevers välmående. Det föreslås att det är viktigt att skapa en trygg och öppen klassrumsmiljö med fokus på relationsskapande, att musicera i grupp och att ge eleverna användbara verktyg för sitt mående. Det rekommenderas även ett införande av olika kurser i musikutbildningen som har med välmående att göra. Vidare skulle framtida forskning behöva fokusera på elevers positiva mående, pröva konkreta hanteringsstrategier och utvärdera dessa samt forska vidare på specifika åldersgrupper."
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/79115
Collections
  • Examensarbete inom ämneslärarprogram, grundnivå
View/Open
Examensarbete inom ämneslärarprogrammet.pdf (667.0Kb)
Date
2023-11-07
Author
Ankartoft, Lovisa
Kulpakko, Julia
Keywords
Elev- lärarrelation; Motivation; Musikutbildning; Prestationsångest; Självförmåga; Stöttning; Mående
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV