Att bemästra naturvetenskapens språk. Språkliga utmaningar och undervisningsstrategier i biologi.
Abstract
Scientific language is fundamental for learning biology and therefore an important part of becoming an educated member of society. In secondary school biology, communication is part of the course objectives, yet there is a lack of linguistic focus in education. This literature study aims to identify which linguistic challenges affect the ability of secondary school students to learn biology and which linguistic teaching strategies teachers can employ to deal with these challenges. The method used to answer the research questions is a systematic
literature review, mainly in the ERIC and Scopus databases. The challenges identified are due to the nature of the scientific language, students' language skills, textbooks and teacher instruction. The results also show that there are several appropriate teaching strategies to address the challenges posed by the language of science. The teaching strategies identified are mainly focused on reading, writing and oral interaction. In conclusion, it can be stated that
there is a great need for language-oriented education and that it has a significant role in students' learning of biology. However, it is essential that language-based teaching is seen as an essential component and not a burden for the teacher. Teaching should be seen as an asset for students' learning in biology.
Degree
Student essay
Other description
Det naturvetenskapliga språket är en förutsättning för att lära sig biologi och således en viktig del för att bli en bildad samhällsmedborgare. I högstadiet och gymnasiet är kommunikation i biologi en del av kurs- och ämnesmålen, trots detta finns brist på språkligt fokus i undervisningen. Denna litteraturstudie syftar till att identifiera vilka språkliga utmaningar som påverkar högstadie- och gymnasieelevers möjlighet att lära sig biologi samt vilka språkliga undervisningsstrategier lärare kan använda för att hantera dessa utmaningar. Metoden som använts för att besvara frågeställningarna är en systematisk litteratursökning, främst i databaserna ERIC och Scopus. De utmaningar som identifierats uppstår till följd av det naturvetenskapliga språkets karaktär, elevernas språkliga kunskaper, läroböcker och lärarinstruktioner. Resultatet visar även att det finns flera lämpliga undervisningsstrategier för att möta utmaningarna som det naturvetenskapliga språket utgör. Undervisningsstrategier som identifierats har huvudfokus på läsande, skrivande och muntlig kommunikation. Sammanfattningsvis kan konstateras att det finns ett stort behov av språkligt inriktad undervisning och att det har en betydelsefull roll för elevernas lärande i biologi. Det är dock viktigt att språkligt inriktad undervisning ses som en essentiell del och inte en belastning för läraren. Undervisningen ska utgöra en tillgång för elevernas lärande i biologi.
Collections
Date
2023-11-07Author
Borgstedt, Ida
Möller, Sara
Keywords
Naturvetenskapligt språk, biologiundervisning, språkliga utmaningar, språkliga undervisningsstrategier, högstadieskola, gymnasieskola.
Language
swe