Uppdrag: Historia och demokrati. Perspektiv på studieresor till Förintelsens minnesplatser
Abstract
Förintelsen som absolut moralisk referenspunkt i det senmoderna samhället innebär att undervisning och lärande om Förintelsen tillmäts stor vikt inom utbildningssektorn. Sedan millenniumskiftet har studieresor till Förintelsens minnesplatser vuxit fram som en gräsrotsrörelse inom den svenska skolan, och bidragit till att omkring var fjärde svensk tjugoåring besökt museet Auschwitz-Birkenau. Trots omfattningen av skolans pedagogiska insatser är arbetet med studieresorna obeforskat i Sverige. Avhandlingen belyser och problematiserar explorativt hur relationen mellan å ena sidan utbildning om Förintelsen och å andra sidan skolans demokratiuppdrag gestaltar sig i lärares och elevers praktiska arbete med att förbereda, genom¬föra och följa upp studieresor till Förintelsens minnesplatser, genomförda i en svensk nationell utbildningskontext.
Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling bestående av fyra kvalitativa, empiriska delstudier. Materialet utgörs av intervjuer med nio lärare med varierande erfarenheter av studieresor och 49 elevers skriftliga reflektioner skrivna före, under och efter två studieresor. Vidare ingår två fallstudier med intervjuer och observationer med lärare och elever före och efter två olika studieresor. Avhandlingen förankras teoretiskt i kritisk diskursanalys (CDA) och undersöker mönster i lärares och elevers diskursiva praktik. Därmed genereras en tentativ översikt över hur kunskaper om Förintelsen i arbetet med studieresorna formas och knyts samman med demokratiska kärnvärden.
Avhandlingen visar att två diskursordningar, benämnda skolans demokratiuppdrag och den sekulära pilgrimsresan, samverkar och reglerar arbetet med studieresorna med syfte att socialisera eleverna in i demokratiska kärnvärden. Däremot förpassas förklarande ansatser, som antisemitism som drivande faktor i Förintelsen, generellt till undervisningens periferi. Detsamma gäller också förankring av undervisningens innehåll i Förintelsens specifika historiska sammanhang. Det medför att elever riskerar att utveckla en grund förståelse för Förintelsens orsaker och en begränsad konceptualisering av Förintelsen som historisk händelse. Sammantaget problematiserar avhandlingen Förintelsens universalisering, genom att visa hur den innebär att didaktiska potentialer, särskilt utvecklandet av kunskaper om antisemitism, tenderar att förbigås.
Link to web site
https://www.ub.gu.se/sv/hitta-material/actapublikationer/kopa-actapublikationer
Parts of work
Delstudie 1: Flennegård, O., & Mattsson, C. (2021). Teaching at Holocaust memorial sites: Swedish teachers’ understanding of the educational values of visiting Holocaust memorial sites. Power and Education, 13(1), 43–57. https://doi.org/10.1177/1757743821989380 Delstudie 2: Flennegård, O., & Mattsson, C. (2023). Democratic pilgrimage: Swedish students' understanding of study trips to Holocaust memorial sites. Educational Review, 75(3), 429–446. https://doi.org/10.1080/00131911.2021.1931040 Delstudie 3: Flennegård, O. (2022). Creating a youth ambassador: a critical study of a Swedish project on teaching and learning about the Holocaust. Holocaust Studies. Published online 2022-10-25. https://doi.org/10.1080/17504902.2022.2136385 Delstudie 4: Flennegård, O. (2023). When antisemitism is left out: Swedish teachers’ didactic strategies and students’ understanding of the Holocaust on a study trip to memorial sites
Degree
Doctor of Philosophy
University
Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution
Department of Education, Communication and Learning ; Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Disputation
Fredagen den 19 januari 2024, kl. 13.15, Sal BE 015, Hus B, Pedagogen, Läroverksgatan 15, Göteborgs universitet
Date of defence
2024-01-19
ola.flennegard@gu.se
Date
2023-12-15Author
Ola, Flennegård
Keywords
Teaching and learning about the Holocaust
Holocaust education
democratic education
antisemitism
study trips
memorial sites
Publication type
Doctoral thesis
ISBN
978-91-7963-155-0 (tryckt)
978-91-7963-156-7 (pdf)
ISSN
0436-1121
Series/Report no.
Gothenburg Studies in Educational Sciences 481
Language
swe