| dc.contributor.author | Dallachi, Ali | |
| dc.contributor.author | Shamon Melin, Samira | |
| dc.date.accessioned | 2023-10-26T13:52:29Z | |
| dc.date.available | 2023-10-26T13:52:29Z | |
| dc.date.issued | 2023-10-26 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/79000 | |
| dc.description.abstract | Syftet med studien är att undersöka elevers inflytande och delaktighet i fritidshemmets
rastverksamhet. Studien tar sin utgångspunkt i fritidslärares perspektiv i fritidshemmet.
Tillvägagångssättet som används är en kvalitativ intervju med sex verksamma fritidslärare i
fritidshemmet från två olika skolor från förskoleklass till årskurs sex. I studien framkommer
det att fritidslärarna utgår från barns perspektiv eftersom de bjuder in elever till inflytande och
delaktighet, med utgångspunkt i fritidsrådet och samlingen. Resultatet i studien visar att båda
skolorna ger elever förutsättningar att vara med och påverka i fritidshemmet. Slutsatserna som
dras utifrån resultaten av intervjuerna påvisar att fritidslärare möjliggör för elever att få
inflytande över rastverksamheten i fritidshemmet. Samtidigt finns det flera faktorer som
påverkar hur mycket de kan vara med att utforma rasten. | en |
| dc.language.iso | swe | en |
| dc.subject | Delaktighet, inflytande, rastverksamhet, barndomssociologin | en |
| dc.title | Elevers inflytande och delaktighet i rastverksamhet. | en |
| dc.title.alternative | - En intervjustudie från fritidslärarperspektiv i rastverksamhet. | en |
| dc.type | Text | eng |
| dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
| dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
| dc.type.uppsok | M2 | |
| dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
| dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
| dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
| dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
| dc.type.degree | Student essay | eng |