Elevers inflytande och delaktighet i rastverksamhet.
- En intervjustudie från fritidslärarperspektiv i rastverksamhet.
Abstract
Syftet med studien är att undersöka elevers inflytande och delaktighet i fritidshemmets
rastverksamhet. Studien tar sin utgångspunkt i fritidslärares perspektiv i fritidshemmet.
Tillvägagångssättet som används är en kvalitativ intervju med sex verksamma fritidslärare i
fritidshemmet från två olika skolor från förskoleklass till årskurs sex. I studien framkommer
det att fritidslärarna utgår från barns perspektiv eftersom de bjuder in elever till inflytande och
delaktighet, med utgångspunkt i fritidsrådet och samlingen. Resultatet i studien visar att båda
skolorna ger elever förutsättningar att vara med och påverka i fritidshemmet. Slutsatserna som
dras utifrån resultaten av intervjuerna påvisar att fritidslärare möjliggör för elever att få
inflytande över rastverksamheten i fritidshemmet. Samtidigt finns det flera faktorer som
påverkar hur mycket de kan vara med att utforma rasten.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-26Author
Dallachi, Ali
Shamon Melin, Samira
Keywords
Delaktighet, inflytande, rastverksamhet, barndomssociologin
Language
swe