IKT och fritidshemmet.
Lärarens arbete med digitala verktyg.
Abstract
Studiens syfte är att undersöka huruvida läroplanens riktlinjer är vägledande för lärare i
fritidshem kring arbetet med digitala verktyg. Detta genom att synliggöra hur lärare i
fritidshem resonerar och beskriver arbetet med IKT i verksamheten. Studier visar att
skolväsendet brister i undervisningen när det kommer till IKT trots nya riktlinjer i
styrdokumenten. Vi vill med den här studien uppmärksamma betydelsen av IKT i skolans
utbildning och lägga undersökningens fokus på ett lärarperspektiv då det är lärarna som
genomför arbetet och vet hur det faktiskt fungerar ute på fritidshemmen. Det är viktigt att
synliggöra lärarnas resonemang och beskrivningar genom studier som denna, då det kan
användas som ett komplement till myndigheternas slutsatser genom bland annat skolverket
och Skolinspektionen. Vi hade som avsikt att redogöra för hur lärare i fritidshem resonerar
kring begreppet IKT, på vilka sätt de beskriver arbetet med IKT i verksamheten samt vilka
möjligheter samt svårigheter lärarna uttrycker i sitt arbete med att erbjuda IKT i
undervisningen med läroplanens riktlinjer som utgångspunkt. Undersökningens empiriska
material har samlats in genom en kvalitativ intervjumetod med semistrukturerade
intervjufrågor. Materialet analyseras med hjälp utav det sociokulturella perspektivet som teori
tillsammans med begreppen brokers och boundary objects. Resultatet visar bland annat att
fritidshemsverksamheten behöver digitalt kompetenta lärare för att kunna erbjuda eleverna
varierade aktiviteter med IKT. Som slutsats kan vi konstatera att lärarens intresse och
motivation till att utbilda sig inom IKT ligger i grund för huruvida de tycker styrdokumentens
riktlinjer är tydliga eller inte.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-26Author
Andersson, Jennefi
Ögren, Nathalie
Keywords
IKT, fritidshem, lärare inom fritidshem, digitala verktyg, digital kompetens, styrdokument, lärarperspektiv, sociokulturellt perspektiv, kvalitativ intervjumetod
Language
swe