Stora barngruppsstorlekar i fritidshemmet
Pedagogers perspektiv och tillvägagångssätt i praktiken.
Abstract
Fritidshemmets uppdrag har genom tiderna förändrats och barngrupperna blir allt större och
större. Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i fritidshem arbetar utifrån den stora
barngruppsstorleken. De frågeställningarna vi utgått ifrån är hur pedagogerna skapar
möjlighet till anpassning i verksamheten utifrån den stora gruppstorleken i fritidshemmet, hur
pedagogerna beskriver genomförandet av fritidshemmets undervisning utifrån den stora
barngruppsstorlek som finns samt hur pedagogerna fullföljer uppdraget i fritidshemmet
utifrån läroplanen i förhållande till stora barngruppsstorlekar. Vi vill ta reda på pedagogernas
perspektiv, förhållningssätt och tillvägagångssätt utifrån de förutsättningar de har. Det är en
kvalitativ intervjustudie där resultatet visar en frustration vad gäller de förutsättningar som
pedagogerna har för att uppnå uppdraget i verksamheten. Vidare så redogör de för deras
metod och genomförande utifrån detta. Vi analyserar materialet utifrån ramfaktorteorin som
delar in aspekterna i olika ramar och hur dessa samspelar i praktiken. Hur förutsättningar,
pedagogiska processer och resultat går hand i hand.
Utifrån studiens resultat kommer respondenterna från olika arbetsplatser där fritidshemmen
ser olika ut. Respondenterna har olika erfarenheter och bakgrund men alla menar sig inneha
en för stor barngrupp. Resultatet visar på flera konsekvenser av den stora barngruppen men
även hur de arbetar utifrån detta. Det sker uteslutning av undervisningsinnehåll, anpassningar
görs utifrån barngruppsstorleken och den fysiska miljön har inflytande för deras arbete och
därmed även barnens lärande. Dessa aspekter utmynnar sig i olika ramfaktorer som utifrån
ramfaktorteorin benämns som yttre och inre ramar. Det handlar om de förutsättningarna som
pedagogerna erbjuds på skolan (yttre ramar) och hur pedagogerna anpassar undervisningen
utifrån dessa (inre ramar).
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-26Author
Ivares, Malin
Antonsson, Emilia
Keywords
Barngruppsstorlek, pedagog, fritidshem, interaktion, anpassningar, ramfaktorteori, inre ramar, yttre ramar
Language
swe