• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Meningsfull fritid för alla?

En kvalitativ studie om hur begreppet meningsfull fritid tolkas i olika fritidshemsverksamheter.

Abstract
Syftet med detta examensarbete är att öka kunskap och förståelse för hur tolkningen av begreppet meningsfull fritid kan inverka på undervisningen i fritidshemmet. Med vår studie vill vi undersöka om det finns skillnader och/eller likheter i hur personer som arbetar i fritidshemsverksamheter tolkar begreppet meningsfull fritid i relation till sin yrkesroll. Vi vill också undersöka hur personalen tolkar eleverna förståelse av begreppet, samt vad de tror menas med begreppet där det står skrivet i Läroplanen för grundskolan, förskolan och för fritidshemmet. Fritidshemsverksamheterna vi har valt att fokusera på är grundskola, grundsärskola och särskild undervisningsgrupp (SU-grupp). Vår utgångspunkt för detta examensarbete är frågorna; Hur tolkas begreppet meningsfull fritid av personal i de olika verksamheterna grundskola, grundsärskola och SU-grupp? Vad finns det för likheter och/eller skillnader mellan tolkningen av begreppet i de olika fritidshemsverksamheterna? Tolkas begreppet meningsfull fritid på olika sätt av personalen med varierande utbildningsnivå? Materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer och i vår analys av dessa identifierades olika kategoriserande teman: läroplanen, meningsfull fritid samt verksamhetens kvalitet. Som teoretisk grund för vår förståelse av materialet har vi använt Johanssons (2003) och Ljusbergs (2017) teorier om barnperspektiv och barns perspektiv samt Haglunds (2009) kritiska diskursteorier om hur begreppet fritid kan tolkas och göras. Tidigare forskning visar att undervisningen i fritidshemmet bör baseras på elevernas behov och intresse, erbjuda valmöjligheter samt bygga på social interaktion, frivillighet och glädje för att eleverna ska uppleva den som meningsfull. Detta examensarbete visar på skillnader och likheter i tolkning och skapandet av meningsfull fritid, mellan personal med och utan pedagogisk högskoleexamen samt mellan de olika fritidshemsverksamheterna i grundskola, grundsärskola och SU-grupp.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78955
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
perssonevamarie_LATE_128362_6770738_LRXA2G_H22_Eva-Marie_Persson,_Renée_Hedlund[1].pdf (945.2Kb)
Date
2023-10-24
Author
Persson, Eva-Marie
Hedlund, Renée
Keywords
Fritidshem, meningsfull fritid, meningsfullt, särskilda behov och barnsyn
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV