Utomhuspedagogik i fritidshemmet
En kvalitativ intervjustudie om lärare i fritidshems förhållningssätt till att undervisa utomhus.
Abstract
Syftet med denna undersökning var att ta reda på vad lärare i fritidshem/fritidspedagoger har
för förhållningssätt till och kunskaper om utomhuspedagogik. Vi ville skapa oss förståelse för
vilka faktorer som påverkar lärarna till att undervisa utomhus samt hur de väljer plats i
relation till undervisningens syfte. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en
kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi samtalade med sex lärare i fritidshem /
fritidspedagoger om deras syn på utomhuspedagogik. Intervjuerna analyserades tematiskt
utifrån de teoretiska ramverken didaktik och ramfaktorteorin. Vi sorterade materialet i tre
huvudkategorier vilka sedan sorterades in i flertalet teman inom respektive kategori. Av
resultaten fann vi tre framträdande fenomen; personligt engagemang, situationsstyrt lärande
och platsen som innehåll samt ramfaktorer. Vi kunde se att lärarnas personliga engagemang
verkar ha betydelse för om utomhuspedagogik bedrivs, där lärare med stort personligt intresse
tenderar att ha lektioner utomhus trots yttre faktorer såsom väder. Samtliga lärare tycks se det
situationsstyrda lärandet som en viktig del i deras undervisning. Det verkar innebära att valet
av plats går före valet av undervisningsinnehåll och de ser utomhusmiljön som en
möjliggörare till situationsstyrt lärande. Tidsaspekten verkar vara en avgörande ramfaktor, då
tiden för undervisning på fritidshemmet är begränsad samt tiden för lärare att planera för
utomhuspedagogik. Storleken på barngruppen ses också som en begränsande faktor då lärarna
upplever att de inte kan garantera säkerheten. Närmiljön ses som en möjliggörande faktor då
samtliga respondenter arbetar på skolor med gott om varierande lärmiljöer inom gångavstånd.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Johansson, Niklas
Kopp Ringnér, Lena
Keywords
Didaktik
utomhuspedagogik
ramfaktor
fritidshem
närmiljö
Language
swe