Förskollärares språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn – En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt och uppfattningar om flerspråkighet och modersmål i förskolan
Abstract
Detta är en kvalitativ studie som grundar sig på intervjuer på förskollärares upplevelser kring
arbetet med flerspråkiga barn och deras språkliga utveckling. Syftet med denna studie är att ta
reda på hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn och deras modersmål, men även ta
reda på vilka utmaningar och möjligheter med detta de ser med arbetet. Lunneblad (2018)
belyser att Sverige blir allt mer mångkulturellt och flerspråkigt, vilket innebär att förskolor
måste hitta strategier och verktyg för att arbeta med flerspråkiga barn. Tidigare forskning
visar att förskollärare känner en osäkerhet kring ämnet flerspråkighet. Forskningen visar att
förskollärare inte har verktyg eller resurser nog att utveckla arbetet som de vill, något som
även Skolinspektionen (2017) lyfte i en rapport. Rapporten bidrog till att förskolans
styrdokument och riktlinjer ändras. Barnkonventionen blev även en lag efter att rapporten
släpptes.
Studien bygger på förskollärares upplevelser och uppfattningar kring flerspråkighet.
Semistrukturerade intervjuer har skett på tre olika förskolor i samma område, där fem
förskollärare totalt blev intervjuade. Empirin i resultatet har analyserats utifrån ett
sociokulturellt perspektiv med tillhörande centrala begrepp. Resultatet kommer att belysa
förskollärares utmaningar och möjligheter med arbetet där förskollärarna lyfter en delad syn,
vårdnadshavare samt vikten av utbildad personal. De strategier och redskap de använder sig
av är främst digitala verktyg, samt att förskollärarna lyfter gemenskap som en stor faktor.
Förskollärarna belyser även vikten av ett gott samarbete både inom arbetslaget, men även med
vårdnadshavare.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Bunyang, Kunthida
Hofvander Andersson, Hanna
Keywords
Modersmål, flerspråkighet, förskola, förskollärare
Language
swe