• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FÖRÄLDRASKAPETS NORMER - En studie om hur småbarnsföräldrars identitetsutveckling förhåller sig till normer kring jämställdhet, uppfostran, självförverkligande och föräldraskap

Abstract
Studien syfte är att undersöka vilka normer samt ideal som tar uttryck i småbarnsföräldrars identitetsutveckling och hur dessa hanteras och förkroppsligas i praktiken. Genom semistrukturerade intervjuer fick sex personer, tre kvinnor och tre män berätta om sina erfarenheter kring identitetsutvecklingen i ett tidigt föräldraskap. Hochschilds (1997) teori om genusideologier samt Giddens (1995, 1999) teorier kring den reflexiva självidentiteten och den rena relationen sätter det teoretiska ramverket. Resultatet av studien visar att informanternas föräldraidentiteter är gravt normerade av motstridiga ideal och värderingar. Inledningsvis hade traditionellt strukturerade normer influerat alla informanters uppdelning av förvärvs-, omsorgs- samt hushållsarbete. Dessa förklarades som konsekvenserna av olika intressen och förväntningar på föräldraskapet. Efter första barnets föräldraledighet som kvinnan merparten tagit blev dock normen kring jämställdhet något som aktivt eftersträvades. De traditionella strukturerna tolkades då som en polär motsats till den svenska jämställdhetsnormen och något som togs aktivt avstånd ifrån. Informanterna uppvisade ett starkt principiellt ställningstagande för jämställdhet men detta efterlevdes sällan i samma utsträckning i praktiken. Jämställdhetsnormen kunde utläsas vara både tolkningsbar och förhandlingsbar i relation till traditionella strukturer. Genom olika handlingsprocesser kunde normen om jämställdhet förminskas till att innefatta egenskaper, uppdelningar och val utifrån informanternas eget tycke, vilket gjorde att alla principiellt upplevde sina relationer jämställda oavsett förhållningssätt till normen i praktiken. Vidare tydliggjordes att andra motstridiga normer kring barncentrerat föräldraskap och självförverkligande försvårade informanternas förmåga att skapa mening i de egna livsvalen. Motstridigheterna i normerna byggde olika idealbilder av “superföräldern” vilket genererade känslor av otillräcklighet hos intervjupersonerna där motstridiga normer möter krav på självreflexivitet.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78657
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
Isabella Sandstedt.pdf (306.8Kb)
Date
2023-10-03
Author
Sandstedt, Isabella
Keywords
Genusideologier, föräldraskap, identitet, reflexivitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV