“DET ÄR LIKSOM KUL ATT KOMMA TILL JOBBET OCH JAG HAR ALDRIG KÄNT SÅ INNAN FAKTISKT”; En studie om att vara lärare i ett vithetsnormativt samhälle
Abstract
Målet med kandidatuppsatsen är att undersöka hur lärare upplever sin yrkesvardag. Mot en
bakgrund av att läraryrket ofta förstås som ett av de mest belastade yrkena, syftar denna studie
till att förstå vad som motiverar lärare till att fortsätta sin yrkesbana. För att fånga lärarnas
egna berättelser utgår studien från en antropologisk ansats som bygger på en tre veckors lång
etnografisk fältstudie, genomförd på en grundskola i Göteborg, med deltagande observation
och intervju som de primära metoderna. Vidare har den studerade skolans geografiska
placering och demografiska variabler kommit att ha betydelse, då skolan är belägen i
Göteborgs yttre skoldistrikt och utgörs av en majoritet icke-vita elever, vilket är faktorer som
diskursivt kategoriserar skolan som en av de mest påfrestande och oattraktiva arbetsplatserna
för lärare, “förortsskolan”. Genom en iterativ process har det insamlade materialet kommit att
behandlas utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med utgångspunkt i kritisk rasteori,
vilket innebär ett perspektiv av att det i samhället existerar en strukturell vithetsnorm, där
sociala konstruktioner och föreställningar av ras påverkar lärarnas upplevda yrkesvardag.
Som analytiska verktyg används socialfilosofen Axel Honneths erkännandeteori, samt
begreppen territoriell stigmatisering och andrafiering. Resultatet visar att de deltagande
lärarna själva positionerar sin skola som annorlunda, men att de utmanar den stigmatiserande
diskursen om annorlunda som något oattraktivt, då de beskriver denna annanhet som
motiverande och tillfredsställande aspekter i yrkesvardagen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2023-09-27Author
Andersson, Jonas
Keywords
Stigmatisering
grundskollärare
kritisk rasteori
yrkesvardag
etnografi
segregation
erkännandeteori
Language
swe