Paradoxen av second hand: Hur konsumtionen av second hand kläder kan bidra till överkonsumtion
Abstract
I dagens samhälle finns en kultur som präglas av snabba trender, materialism och ständig
konsumtion. Modebranschen har mottagit kritik för sin påverkan på arbetarnas villkor, miljön
och incitament till ökad konsumtion. Konsumenter blir allt mer medvetna om de negativa
effekterna av sina konsumtionsval. Som ett resultat av detta har second hand marknaden
blivit ett hållbart alternativ för dem som vill minska sin påverkan på miljön och samtidigt
bidra till en mer etisk konsumtion. Detta ledde fram till syftet att skapa en bättre förståelse i
unga kvinnors motiv till second hand konsumtion och diskutera om ett sådant beteende kan
leda till överkonsumtion.
En konsumentbeteendeteori av Guiot och Roux (2010) har använts som det teoretiska
ramverket i avsikt att besvara frågeställningarna. Den grundar sig på tre motiv bakom second
hand shopping. Det ekonomiska motivet, det kritiska motivet och det rekreationella motivet.
Resultatet byggde på en kvalitativ metod för att samla in empiriska data. Elva personliga
intervjuer genomfördes med unga kvinnor som någon gång under det senaste året har handlat
kläder second hand.
Respondenternas second hand konsumtion drivs i hög utsträckning av ekonomiska motiv,
men även etiska perspektiv som ingår i det kritiska motivet. De drivs även av det
rekreationella motivet, där jakten och viljan att fynda ett unikt plagg betonas. Det finns
tendenser i respondenternas beteende som indikerar att konsumtionen av second hand kläder
kan leda till överkonsumtion. Detta grundar sig i aspekter inom de tre motiven som kan
resultera i att impulsiva beslut leder till att fler plagg inhandlas än vad som var planerat.
Degree
Student essay
Date
2023-09-22Author
Ryberg, Anna
Svensson, Olivia
Keywords
second hand, hållbarhet, överkonsumtion
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande 22/23:14
Language
swe