Anpassning till hållbart mode – En studie om konsumenters uppfattning om ett pantsystem för kläder
Abstract
Den snabbrörliga modeindustrin, med sin höga omsättning av billiga och trendkänsliga
klädesplagg, medför betydande miljömässiga och sociala konsekvenser. För att främja
effektivitet inom textilåtervinningen är det nödvändigt att säkerställa flödet av insamlade
material och minska mängden som hamnar i restavfall. En potentiell lösning är införandet av
ett pantsystem för kläder, där konsumenter betalar en deposition vid köp och som sedan
erhålls vid återlämning, vilket främjar en cirkulär ekonomi.
Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för konsumentbeteende och attityder gentemot
ett eventuellt pantsystem för kläder. Detta resulterade i följande forskningsfrågor: Hur ser den
nuvarande hanteringen av använda kläder bland konsumenter i Sverige ut? Vilka potentiella
hinder, utifrån ett konsumentperspektiv, kan försvåra en lyckad implementering av ett
pantsystem för kläder?
Teorierna Ethical Consumer Gap och Diffusion of Innovation har legat till grund för att
besvara forskningsfrågorna. Studien baseras på kvalitativa intervjuer och en litteraturöversikt.
Respondenterna kunde anses medvetna om hur deras konsumtion påverkar hållbarhet men det
påverkade nödvändigtvis inte respondenternas konsumtionsmönster mot mer hållbara val.
För att säkerställa en framgångsrik implementering av ett pantsystem för kläder bör olika
strategier användas för att attrahera både den tidiga gruppen och den kritiska massan av
deltagare till att ansluta sig till systemet. Det är av stor betydelse att konsumenterna upplever
en fördel med pantsystemet jämfört med andra, mer ekonomiskt fördelaktiga alternativ.
Resultaten antyder också att ett nationellt reglerat system eller tillsynsorganisation kan mildra
misstankar och minimera risken för greenwashing. Detta, i kombination med tydlig
transparens, kan bidra till att öka konsumenternas generella förtroende för systemet, vilket är
en avgörande faktor för dess framgång.
Degree
Student essay
Date
2023-09-22Author
Ghnayem, Yasmin
Nilsson, Mikaela
Keywords
pantsystem för kläder, hållbart mode
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande 22/23:8
Language
swe