Mot en hållbar modeindustri med hjälp av Marknadsföring - En kvalitativ studie om hur fast fashion företag kan använda sig av hållbar marknadsföring för att främja hållbarhet inom industrin
Abstract
Följande kvalitativa studie undersöker hur fast fashion företag kan använda Gordons ramverk
för hållbar marknadsföring i syfte att främja hållbar konsumtion och minska de negativa
konsekvenserna för samhället och miljön. Överkonsumtionen inom modeindustrin beror
delvis på att produkterna är billiga och produceras för snabb försäljning, vilket leder till
ohållbara marknadsföringsstrategier. Gordons ramverk, som inkluderar grön-, social- och
kritisk marknadsföring, kan hantera dessa problem och negativa konsekvenser. Studien
fokuserar på problemområden som ohållbar marknadsföring, materialval, greenwashing,
konsumentbeteenden samt den sociala och miljömässiga påverkan som branschen har.
Specifikt kan uppströms social marknadsföring påverka chefer och beslutsfattare för att
främja hållbarhet som en central del av verksamheten. Beteendeförändring är en komplex
fråga, men social marknadsföring kan vara ett kraftfullt verktyg när det kombineras med de
andra två underdisciplinerna. En annan aspekt som studien behandlar är materialen i
kläderna, där syntetiska fibrer är vanliga men ohållbara. Genom att tillämpa ramverket kan
hållbara metoder och bättre material främjas för att minska användningen av syntetiska fibrer.
Vidare presenteras tre lösningar för att minska det allvarliga problemet med greenwashing:
cirkulärt mode, Gordons ramverk och certifieringsstandarder. Studien betonar även den
sociala påverkan inom modeindustrin, vilket innefattar dåliga arbetsförhållanden och
hälsorisker för arbetare och tredje part. Genom att använda Gordons ramverk i kombination
med certifieringsstandarder och politiska åtgärder har de negativa konsekvenserna möjlighet
att reduceras. Slutligen konstateras det att ytterligare forskning behövs för att säkerställa hur
dessa åtgärder kan realiseras effektivt.
Degree
Student essay
Date
2023-09-22Author
Persson, Tilde
Nordström, Matilda
Keywords
ohållbar marknadsföring, greenwashing, konsumentbeteenden
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande 22/23:6
Language
swe