Språkstörning. En kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till 3 för ökad måluppfyllelse
Abstract
De flesta elever med språkstörning placeras i vanlig klass med varierande grad av stöd och
språkstörning är mer osynlig än andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vikten av ett
proaktivt arbete i skolans tidiga årskurser är en grundläggande förutsättning för ökad
måluppfyllelse och att förebygga negativa livskonsekvenser för elever med språkstörning.
Lärare uttrycker oro över elever med språkstörning och deras kunskapsutveckling. Därav var
det övergripande syftet i studien att undersöka hur lärare i årskurs 1 till 3 arbetar med elever
med språkstörning eller som, av lärare, uppfattas ha språkstörning för att i förlängningen öka
elevernas måluppfyllelse. Studiens syfte var också att undersöka hur de beskriver
utmaningarna, framgångsfaktorerna samt vilket stöd lärare önskar i arbetet med elever med
språkstörning. Datainsamlingsmetoden var en semistrukturerad kvalitativ intervjustudie. En
tematisk analys gjordes av empirin vilket innebar att lyfta blicken och göra tolkningar.
Studien antog en sociokulturell teori med en grundtanke om att kommunikation och
interaktion är avgörande för människor. Eftersom elever kommer till skolan med
språkstörning antog studien ett kategoriskt perspektiv. Studien antog även ett relationellt
perspektiv som innebär att det är elevernas olikheter som är förutsättningarna i skolans arbete.
I resultatet av studien framkom fyra framträdande fynd när det gäller arbete med elever med
språkstörning. Dessa fynd var strukturerad läsinlärning, sociala interaktioner, relationer och
fortsatt stöd för lärare. Respondenterna betonar vikten av strukturerad läsinlärning, explicit
träning av ord och begrepp samt förberedelser och fokus för att främja måluppfyllelsen hos
elever med språkstörning. Kooperativt lärande framhålls som en framgångsfaktor samtidigt
som utmaningar finns kring interaktion och kommunikation mellan eleverna. Det
framkommer att elever med språkstörning kan ha svårigheter i sociala interaktioner och att
vuxennärvaro är viktigt för att undvika missförstånd. Förståelse hos alla vuxna kring elever
med språkstörning betonas som en framgångsfaktor för att skapa stödjande miljöer och
utveckla relationer. Fortbildning och kunskapsutveckling hos lärare samt samverkan med
logopeder, speciallärare och specialpedagoger lyfts som viktiga insatser för att förbättra
arbetet med elever med språkstörning. Därigenom skulle elever med språkstörning kunna få
större möjlighet att nå ökad måluppfyllelse samt kunna få lyckas i livet.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2023-09-19Author
Rehnström, Malin
Åkesson, Camilla
Keywords
språkstörning
årskurs 1-3
ökad måluppfyllelse
framgångsfaktorer
utmaningar
stöd
Language
swe