Search
Now showing items 1-5 of 5
Normalitet och avvikelse i gymnasieskolan. En diskursanalys av 78 pedagogers beskrivningar av eleven i behov av särskilt stöd
(2009-09-24)
1. Syfte
Syftet med denna uppsats var att undersöka hur 78 pedagoger på en gymnasieskola beskriver en typisk elev i behov av särskilt stöd. Det övergripande syftet var att studera vad som utmärker diskursen kring eleven ...
"Risken är att man ibland har bestämt sig för vad som är problemet" - en intervjustudie med elevhälsoteam
(2009-10-01)
Syfte: Studiens syfte har varit att granska och problematisera hur elevhälsoteamet på några olika skolor arbetar med elever i svårigheter och hur man går tillväga om hem och skola har olika syn på skolsvårigheterna. Våra ...
ADHD i grundskolan – En intervjustudie om hur fem pedagoger arbetar med barn som har diagnosen ADHD
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstrakt
Titel: ADHD i grundskolan – En intervjustudie om hur fem pedagoger arbetar med barn som har diagnosen ADHD
Författare: Josefin Andersson & Maria Wilhelmsson
Typ av arbete: Examensarbete (10 p)
Handledare: ...
Lärande i gränslandet - Om pedagogers syn på specialpedagogik och svenska som andraspråk
(2009)
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det pedagogiska samarbetet ser ut mellan specialpedagoger
och svenska som andraspråkslärare. Vi har genomfört studien genom att använda oss av den
halvstrukturerade intervjumetoden ...
LSU-dömda pojkars skolerfarenhet. Kan skolan stötta elever i riskzon för kriminalitet?
(2009-03-02)
Syfte: Huvudsyftet med studien är att studera om elever i riskzonen anser att skolan kan stötta dem och därigenom förebygga kriminalitet. Vi har i undersökningen utgått ifrån följande tre frågeställningar:
1. Hur anser ...