Search
Now showing items 1-7 of 7
Den fria lekens betydelse för utveckling av barns sociala samspel
(2011)
Huvudfråga: Vilket innehåll har barns lekar i förskolan?, Hur inleds och avslutas lekar i förskolan? Vilka
sociala ordningar och maktstrukturer blir synliga i leken i förskolan?
Metod och material: I min studie har jag ...
Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan
(2011)
Sammanfattning:
Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppet
utomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.
Mitt syfte ...
Utvecklingsmöjligheter i den fria leken i förskolan. En litteraturanalys om vilka kompetenser forskning menar att barn ges möjlighet att utveckla i den fria leken i förskolan.
(2014)
Abstract
Syftet med denna undersökning var att synliggöra och sammanställa vetenskapliga
forskningsresultat. Detta för att tillfredsställa det behov som finns av att
sammanställningar av detta görs, för att det ska bli ...
Den ”fria lekens” betydelse för barns utveckling och lärande
(2011)
Syfte: Den här studiens syfte är att försöka få en uppfattning om pedagogers syn på den ”fria
lekens” betydelse för barns lärande och utveckling. Samt försöka ta reda på hur de ser på sin
egen roll i den ”fria leken”.
F ...
Bildens roll i den pedagogiska verksamheten – en litteraturstudie
(2011)
Frågeställningar
- Hur har bildens roll i den pedagogiska verksamheten sett ut ur ett historiskt perspektiv?
- Vad säger den av oss utvalda litteraturen om bild i den pedagogiska verksamheten?
- Vad kan barn lära sig ...
Pedagogens roll i barns lek, lärande och utveckling
(2011-07-14)
Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka och tolka vad utvecklingspedagogik innebär, samt vad pedagogen har för roll och
betydelse i barns lek, lärande och utveckling. Mina huvudfrågor är: 1. Hur definierar pedagogerna ...
Barns lärande och utveckling i leken Kursansvarig Institution LAU370: Institutionen för pedagogik och didaktik samt
(2011)
___________________________________________________________________________
Syfte:Med vårt examensarbete vill vi undersöka barnens och
pedagogernas syn på hur sambandet mellan lek och lärande är.
Frågeställningar:Varför ...