Search
Now showing items 1-10 of 23
”Att man är närvarande – det är A och O!” En etnografisk studie av några förskolepedagogers arbete i mötet med barn med hörselnedsättning
(2016-03-02)
Bakgrund: En hörselnedsättning medför svårigheter att ingå i sociala och kommunikativa sammanhang med andra människor på grund av svårigheter att uppfatta det som sägs. Hörteknisk utrustning har förbättrats och det har ...
”Bäst-sökare” i vardagen En studie av ett förändringsarbete på Abba Seafood
(2011-07-14)
Följande är en studie som tar sin utgångspunkt i ett förändringsarbete som pågår på Abba Seafood. Initiativet till en förändring har tagits på ledningsnivå där målet är få till stånd en förändring inom kulturen, genom att ...
Elever och läsförståelse. En studie om hur lärare resonerar om och i praktiken arbetar med elevers läsförståelse
(2014-09-04)
Sammanfattning:
Syfte: Syftet var att studera hur lärare resonerar om och hur de i praktiken arbetar med elevers
läsförståelse. Detta syfte delas upp i tre olika frågeställningar:
-‐ I vad mån tar lärarna hänsyn till ...
Unga invånare, gamla medborgare - om förutsättningar för medborgardialog
(2013-09-20)
Titel: Unga invånare, gamla medborgare
- om förutsättningar för medborgardialog
Författare: Felicia Hallström och Malin Winald
Studiens intressent: Härryda Kommun
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetens ...
CSR-ansvarigas perspektiv på motivation. En fallstudie av två företag i Göteborgsregionen
(2016-10-05)
Syftet med vår studie är att undersöka vilka metoder CSR-ansvariga på två olika företag använder sig av för att motivera sina anställda att arbeta med CSR, samt belysa eventuella skillnader mellan företagen och de ansvarigas ...
Ett verktyg för ökad delaktighet? En studie om iPad i förskolan för sex barn i behov av särskilt stöd
(2012-10-01)
Syfte: Syftet med undersökningen är att utforska de pedagogiska möjligheter som använd-ningen av iPad som pedagogiskt verktyg i förskolan öppnar för barn i behov av särskilt stöd för att utveckla kommunikation, samspel och ...
”Jag orkar ju inte”. En etnografisk studie om samspelets betydelse i den pedagogiska förskoleklassamlingen.
(2015-10-15)
Abstract: Syftet med studien är att undersöka samspelet mellan barn och pedagoger i den pedagogiska samlingen i en förskoleklass. Dessutom är syftet att studera hur pedagogerna reflekterar över samspelet med barnen i ...
Surfplattan i gymnasiesärskolan. En studie om användning av surfplattor i gymnasiesärskolans individuella program
(2015-06-02)
Syfte:
Studiens syfte är att undersöka hur surfplattan används som redskap i undervisningen inom gymnasiesärskolans individuella program.
Centrala frågeställningar är:
• I vilka sammanhang används surfplattor?
• Vad ...
Kommunikation och Delaktighet i samlingen -En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till barns kommunikation och delaktighet i samlingen
(2020-06)
I förskolan är samlingen vanligtvis ett återkommande moment i många barns vardag där barn och pedagoger möts tillsammans. Samlingen är ett tillfälle där pedagoger och barn interagerar och kommunicerar med varandra. Därför ...
Att rädda dagen. En fallstudie om arbetsrelaterad ohälsa och ledarskap vid en organisationsförändring
(2019-05-07)
Tidigare forskning har visat att det finns ett samband mellan organisationsförändringar och arbetsrelaterad ohälsa (Dahl 2011; Smollan 2015) och att antalet sjukskrivningar ökat avsevärt (Försäkringskassan 2017). Därför ...