Search
Now showing items 1-4 of 4
”Tjejen måste fråga föräldrarna först” - Om hur genus och etnicitet samspelar i identitetsskapandet hos sex tjejer i en skola i Angered.
(2009)
Sammanfattning: Vårt syfte med uppsatsen är att belysa sex tjejers identitetsskapande i Angered och
synliggöra vilka faktorer som spelar in. Vi vill se hur etnicitet och genus samspelar för skapandet av identitet för
tjejer ...
Normer för manlighet och skolans krav – dissonans eller konsonans?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Sammanfattning
Examinationsnivå: C-uppsats; examensarbete på nya lärarprogrammet (10p)
Titel: Normer för manlighet och skolans krav – dissonans eller
konsonans?
Författare: Kristina Johnsson och Sara Norlin
Termin och ...
Genus och konflikthantering i skolan. Hur konflikter hanteras och betydelsen av genus i konfliktsituationer.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Arbetets titel Genus och konflikthantering i skolan. Hur konflikter
hanteras och betydelsen av genus i konfliktsituationer.
Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för
lärarprogrammet
Sidantal ...
Kön, genus och jämställdhet i fritidshemmet. En kvalitativ studie om pedagogers och lärares tal i relation till den fritidspedagogiska verksamheten.
(2022-03-17)
Genom vår utbildning har vi stött på olika komplexa situationer av pedagogers tal och agerande i relation till genus, kön och jämställdhet. Vi såg att pedagogernas tal och föreställningar var starkt kopplade till traditionella ...