Search
Now showing items 1-10 of 16
"Kan du göra på något annat sätt eller kan du kanske bygga ännu större?" Förskollärares beskrivningar av deras arbetssätt med teknik i byggaktiviteter
(2015)
Min studie baserades på ett aktionsforskningsarbete i förskolan. Mer specifikt observerade jag
hur barn deltog i lärarledda rörelselekar och vilket lärande som gjordes möjligt i rörelselekarna.
Min teoretiska anknytning ...
Att kunna möta alla barn – En webbaserad enkätstudie i förskolan som undersöker sambandet mellan pedagogers kunskap om samt intresse för autismspektrumtillstånd och hur det påverkar deras förhållningssätt gentemot barn med autism
(2015)
___________________________________________________________________________
Denna studie är baserad på webbenkäter där 0 verksamma pedagoger med varierande
utbildningsbakgrund och erfarenhetsbakgrund har deltagit. Enkäten ...
Behov av särskilt stöd-barnen eller pedagogerna?! En diskursiv studie om barn i behov av särskilt stöd i förskolan
(2015-10-19)
Syfte: Syftet med undersökningen är att studera hur barn i förskolan konstrueras till att bli barn i behov av särskilt stöd genom pedagoger, specialpedagoger och förskolechefers utsagor. Frågeställningar är: Hur definierar ...
Talet om särskilt stöd – en studie av några diskurser rörande särskilt stöd i förskolan
(2015-04-28)
Syfte:
Studiens övergripande syfte är att synliggöra vilka diskurser som framträder i en fokusgrupps tal om särskilt stöd i förskolan. Mer preciserat ämnar studien att undersöka om någon av resultatets diskurser innehar ...
Självförtroende. En studie om pedagogers syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan
(2015)
Abstract
Syfte
Att få en inblick i förskollärares syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan. Vi vill
ta reda på hur förskollärarna tolkar begreppet självförtroende, hur de reflekterar över sitt
arbete med att ...
Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan
(2015)
Sammanfattning
Syftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande som
möjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har vi
uppmärksammat att spel ofta upplevs ...
Möten mellan pedagoger och barn. Pedagogers tankar kring möten med de yngsta barnen i förskolan som ännu inte har ett utvecklat verbalt språk.
(2015)
Abstract
Syftet med det här arbetet är att synliggöra både förskollärare och barnskötares upplevelser
kring mötet mellan dem och de mindre barnen i förskolan som ännu inte utvecklat ett verbalt
språk. Vårt intresse ligger ...
Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn
(2015)
Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn är en empirisk studie om hur
pedagoger och barnskötare arbetar med olika material och metoder för att utveckla
språket. I studiens resultat användes semistrukturerade ...
Från rastplats till lekplats. Förskolors utemiljöer i Skövde kommun
(2015-05-13)
The essay is answering what barriers exist to develop preschool outdoor
environments with plant material. The outdoor environment should include
different areas with different characters and qualities which also is ...
Högläsning i teori och praktik En kvalitativ forskningsstudie med utgångspunkt i förskollärares och barnskötares uppfattningar kring högläsning
(2015)
Abstract
Denna studie har en fenomenografisk utgångspunkt där uppfattningar om ett fenomen är centralt.
Genom intervjuer med verskamma förskollärare och barnskötare synliggjordes tendenser till att
utbildningsnivån i vissa ...