Search
Now showing items 1-10 of 10
Den pedagogiska miljön i förskolan med fokus på specialpedagogik
(2020)
AbstractInledning och BakgrundAv beprövad erfarenhet har vi sett att arbetet med den pedagogiska miljön i olika verksamheter inte är utformat efter barnens behov. I denna studie har vi därför valt att undersöka hur olika ...
FRÅN UPPDRAG TILL LEDARSKAPSHANDLINGAR - En narrativ intervjustudie om hur fem specialpedagoger formar sitt ledarskap på gymnasiet
(2020-04-02)
Syftet med den här studien är att genom specialpedagogers berättelser bilda kunskap om vilka ledarskapshandlingar som finns i deras uppdrag. Vidare avser studien att ta reda på hur dessa ledarskapshandlingarna används i ...
Förskollärares uppfattningar om kommunikativt stöd för ökad inkludering i förskolan - En kvalitativ intervjustudie
(2020-06)
Problemformuleringen för denna undersökning baseras på Skolinspektionens (2017) kvalitetsgranskning gällande förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd. Rapporten visar att två tredjedelar saknar väl utvecklade ...
Elever med beteendeproblem – en kvalitativ studie kring lärares resonemang om elever som ryms inom kategorin
(2020-03-04)
Syftet är att undersöka hur lärare resonerar kring elever med beteendeproblem i skolan med särskilt fokus på följande frågeställningar:Hur beskriver lärare elever med beteendeproblem?Hur förklarar lärare elevers ...
Relationens betydelse för elevers delaktighet
(2020-11-11)
Delaktighet, relationer, elevperspektiv, relationellt perspektiv, specialpedagogik
Relationer är ett aktuellt ämne som både forskare och media skriver om i dagsläget. Flera forskare har tidigare uppmuntrat till vidare ...
Föreställningar om specialpedagog som profession - En kvalitativ intervjustudie av två kommunala styrkedjor
(2020-03-09)
Syftet med denna studie var att undersöka och få kunskap kring vilka föreställningar om
specialpedagog som profession som förekommer i två kommunala styrkedjor. Vår studie
baserades på en styrkedja med positionerna; ...
Handledning - en förväntan om att nå förändring En kvalitativ studie om specialpedagogisk handledning
(2020-01-16)
Syfte:
Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur några specialpedagoger, rektorer och pedagoger, inom befintliga arbetslag, uppfattar den handledning som utövas av skolans specialpedagog i arbetslagen.
Te ...
Matematik, matematiikka och matematikk - En jämförande studie om specialpedagogiska yrkesroller och arbete med elever i matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norge
(2020-01-15)
Syftet med vår studie var först och främst att få en nyanserad bild av det specialpedagogiska
arbetet i Sverige, Finland och Norge genom att sätta detta arbete i sin historiska och nutida
kontext. Syftet var också att ...
Rektors uppfattning av sitt ledarskap kring förtroendefulla relationer mellan lärare och elev -en kvalitativ intervjustudie
(2020-01-16)
Syfte: Syftet med studien är att få fyra rektorers uppfattningar av sitt ledarskap kring skolut-veckling gällande förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. Studien utgår från föl-jande frågeställningar: Hur beskriver ...
Elevperspektiv på matematikundervisning En intervjuundersökning om några elevers erfarenheter av specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8.
(2020-02-25)
Det övergripande syftet med studien var att undersöka några elevers upplevda erfarenheter av att få specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8. Dessa elevers erfarenheter av att gå i skolan utforskades ...