UNGA VUXNA PÅ ARBETSMARKNADEN - En kvantitativ studie om vad som motiverar unga vuxna till arbete
Abstract
Syftet med studien var att ta reda på vad unga vuxna mellan 20-26 år motiveras av på
arbetsmarknaden idag. Arbetsmarknaden är i ständig utveckling och för att lyckas attrahera
rätt medarbetare samt fortsätta vara konkurrenskraftiga är det nödvändigt att vara medveten
om vad tilltänkta medarbetare efterfrågar. Vår studie utgick från en tidigare studie från 1996
om vad unga vuxna motiverades av då. Tidigare forskning från andra studier har också
använts samt självbestämmandeteorin och belöningssystemet för att se om dessa fortfarande
är aktuella eller om unga vuxna motiveras av något nytt. Intentionen med studien var även att
ta reda på om det existerade skillnader mellan kvinnors och mäns motivation.
Studien utfördes som flermetodsforskning och utgick från en kvantitativ metod med
enkätfrågor där sista enkätfrågan var utformad kvalitativt. Anledningen bakom detta var att få
en bättre helhetsbild och genom att lämna sista frågan öppen gavs möjlighet att få in fler
aspekter om vad som är betydelsefullt vid en potentiell anställning. Enkätfrågorna utformades
i programmet Qualtrics och därefter fördes datafilen vidare in i programmet SPSS. Vi
analyserade datan genom att skapa och reliabilitetstesta index, ta fram medelvärden samt
utföra t-tester.
Resultaten visade vad dagens unga vuxna motiveras av i fallande ordning: sociala relationer,
trygghet, meningsfullhet, utveckling och kompetens, etiska aspekter, förmåner/karriär,
autonomi, flexibilitet och sist status. Den kvalitativa frågan bidrog till att få in andra
motivationsfaktorer såsom att arbetet ska upplevas lustfyllt, att den fysiska och psykiska
arbetsmiljön ska beaktas och att organisationskulturen verkar avgörande för många unga
vuxnas motivation. Kvinnorna och männen svarade inte enhetligt och därav existerar det
skillnader om vad de olika könen motiveras av. Däremot motiverades unga vuxna från 1996
av liknande faktorer som unga vuxna idag. Slutsatsen blev därmed att de teorier vi tog upp
fortfarande är aktuella för att attrahera unga vuxna på arbetsmarknaden. Dock tar dessa
teorier inte upp alla aspekter som är betydelsefulla idag, således behöver teorierna
moderniseras för att bättre kunna tillämpas på den aktuella arbetsmarknaden.
Degree
Student essay
Date
2023-09-07Author
Helgesson, Alicia
Jakobsson, Susanne
Keywords
Arbetsmarknad, motivation, unga vuxna
Language
swe