• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En ny lagerhållningsstrategi för ett tillverkande företag där kundorderpunkten har förflyttats

Abstract
Åkerstedts är ett tillverkande företag inom industrifläktar på den svenska marknaden. Som genom investeringar i en ny maskinpark uppnått högre produktivitet i sin produktion. Produktionen har till följd av detta blivit mer kundorderstyrd samtidigt som omfattningen av lagerhållningen minskats. Detta har gjort företaget mer känslig för avvikelser i efterfrågan och störningar vilket ökar risken för brist inom försörjningskedjan. Samtidigt pågår en diskussion hos Åkerstedts om att eventuellt ta bort mellanlagret och enbart tillverka mot kundorder, till skillnad från företagets nuvarande tillverkning mot kundorder och lager för slutmontering. Syftet med studien är att utveckla en ny lagerhållningsstrategi för ett tillverkande företag till följd av en förflyttning av kundorderpunkten i försörjningskedjan. För att därefter föreslå förbättringar baserat på resultatet och teorin på hur en lagerhållningsstrategi kan uppnås. Studien har präglats av fokusering på lagerhållning, lean, produktklassificering och beräkningar av EOQ samt säkerhetslager. Information har samlats in genom litteratur- samt artikelläsning, intervjuer och observationer vid studiebesök. Förbättringarna inkluderar att kunna klassificera sina produkter genom Kraljics matris för att få en mer översiktlig bild av vad som ska lagerhållas, nödvändig implementering av First-In-First-Out för att undvika inkuranta produkter, se över kundorderpunkten så att Just-In-Time fungerar bättre och att påfyllnadsfrekvensen korrigeras enligt de uträknade beställningspunkterna. Studiens slutsats är att lagret kan hanteras och planeras på ett mer kostnadseffektivt sätt om företaget väljer att se över studiens framtagna förslag.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78457
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
V23 FEK3L5 Arkivex Logistik 22 23 12.pdf (2.237Mb)
Date
2023-09-01
Author
Carli, Lucas
Grudin, Linnea
Jonsson, Petter
Series/Report no.
Logistik 22/23:12
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV