När fakta ska läras in. En kvantitativ och kvalitativ studie av ord i biologiämnet och högstadieelever med svenska som andraspråk
Abstract
Föreliggande uppsats behandlar två delstudier. Delstudie ett undersöker elever som
läser svenska som andraspråk och hur väl eleverna anger sig förstå ett antal ord i en
lärobok i biologi för grundskolans senare del. Delstudie två undersöker om
flertydighet är ett hinder för läsförståelsen hos samma grupp av elever. Flertydighet
är viktigt att undersöka eftersom om ord inte förstås i sitt sammanhang kommer det
att påverka förståelse för texten, och i värsta fall helt misstolka den, vilket har
konsekvenser för elevernas lärande och betyg.
Undersökningen har som teoretisk utgångspunkt de fyra vokabulärkategorier som
utarbetades av Järborg (2007) inom ramen för projektet OrdiL – en korpusbaserad
kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare år:
A - Allmänspråkliga, frekventa ord
B - Allmänna ofta abstrakta skriftspråkliga ord
C - Allmänspråkliga ämnestypiska ord
D - Fackord och facktermer, ofta unika för ett visst ämne
För att tydliggöra data används en kvantifiering av elevernas kvalitativa output i de
båda undersökningarna och analys sker med hermeneutisk ansats. Tydligheten består
i att varje ord genererar ett värde som kan berätta något av upplevd svårighet.
Resultatet antyder att det är abstrakta, ämnesrelaterade samt ämnestypiska
fackord som utgör de största utmaningarna för läsförståelsen. Även långa ord kan
utgöra ett hinder för läsförståelsen och kombinationen av dessa utgör dessutom en
än större utmaning för eleverna. Flertydiga ord kan orsaka ett hinder för
läsförståelsen men mer forskning behövs för att ge än mer kunskap i frågan. Totalt
pekar resultaten på att eleverna kan läsa den aktuella lärobokstexten och skapa sig en
viss förståelse men behöver stöd för att komma åt viktiga kunskaper texten
förmedlar.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2023-08-18Author
Panteón, Matti
Keywords
ordkunskap
ordförråd
svenska som andraspråk
läromedelstexter
läsförståelse
biologi
Language
swe