Intensivundervisning som intervention - en pilotstudie om genomförbarhet av en intensivundervisning i multiplikation i årskurs 7-9
Abstract
Det finns mycket forskning om tidiga insatser i matematik och betydelsen av dessa. Till viss
del finns det även forskning om hur tidiga insatser påverkar matematiklärandet i äldre åldrar.
Däremot finns det inte så mycket forskning om eller material för genomförande av intensivundervisning för högstadiet.
Syftet med denna pilotstudie var att undersöka genomförbarheten av eget utformad intensivundervisning med fokus på multiplikation. Anledningen till att detta blev fokus för pilotstudien
är att många elever i årskurs 7-9 inte automatiserat multiplikation på ett förväntat sätt, vilket
leder till svårigheter i andra delar av matematiken. I denna intensivundervisningsperiod ingår
sju lärare, från två olika skolor, som intervjuats före och efter genomförandet. I de inledande
intervjuerna efterfrågades elever som kunde vara aktuella för pilotstudien, för att sedan följas
upp under den avslutande intervjun. Totalt valdes 15 elever ut som fick göra en inledande intervju samt kartläggning. Efter det följde fem veckor med tre lektioner vardera. Dessa lektioner
hade fokus på multiplikationens fyra aspekter. Avslutningsvis genomfördes en uppföljande
elevintervju med utgångspunkt i intensivundervisningens genomförande.
Teoretiskt sett utgår pilotstudien från dels teorier kring hur elever i matematiksvårigheter lär
sig matematik, dels lärandeteorier i form av sociokulturellt perspektiv med inriktning mot dialogiskt perspektiv. Den aktuella pilotstudien utgår från mixed methods och triangulering där
tester och intervjuer använts. Datainsamlingen består av testresultat, intervjumaterial samt fältanteckningar. Dessa tre delar har sedan analyserats med hjälp av mixed methods och triangulering. Resultatet visade på att stora delar av det utformade intensivträningsmaterialet kan genomföras såsom det gjorts, men att individuella anpassningar är avgörande för skapandet av ett
sammanhang där eleven möts utifrån elevens förutsättningar
Degree
Student Essay
Collections
Date
2023-08-07Author
Lotta, Olsson
Åsa, Hagström
Keywords
Intensivundervisning
intervention
multiplikation
representation
dialog
specialpedagogik
Language
swe