När patienter behöver läsa mellan raderna – en analys av mallar för kallelser i sjukvården
Abstract
I det här specialarbetet undersöks hur de kommunikativa syftena för kallelsebrev
inom specialistvården vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg realiseras
textuellt, innehållsmässigt och multimodalt i kallelsebreven och dess bilagor. Syftet
är att med hjälp av textanalytiska metoder synliggöra hur det som patienterna måste
begripa framgår i breven, och hur enkelt det är att som patient göra rätt i den
komplexa proceduren som dessa kallelsebrev initierar: att inför ett läkarbesök också
boka tid för provtagning, lämna prover och – för vissa patientgrupper – förbereda sig
inför provtagningen genom att fasta eller förbereda prover hemma.
Materialet består av åtta kallelsemallar och tre bilagor från sex mottagningar vid
Östra sjukhuset. Med hjälp av en verksamhetsförankrad intervjuanalys tas tre
kommunikativa delsyften med kallelsebreven fram: att komma till läkarbesöket, att
förbereda sig genom att lämna prover och att meddela mottagningen om något
behöver anpassas, t.ex. om tiden behöver bokas om. Genom en genreanalys, en
analys av den multimodala kompositionen och en interpersonell analys ställs
materialet i relation till de kommunikativa delsyftena. Avslutningsvis jämförs dessa
resultat med de nya kallelsemallar som universitetssjukhuset ska börja använda.
Analysresultaten av de nuvarande kallelsemallarna och bilagorna visar att patienten
uppmanas genom kongruenta och inkongruenta språkhandlingar med hög
förpliktelse att utföra flera uppgifter inför läkarbesöket. Möjligheten till dialog är
självklar enligt intervjun, men framgår inte tydligt i materialet. Instruktioner ges
delvis i en ordning som inte är logisk och informationen följer inte någon tematisk
struktur. Det som multimodalt framskjuts som viktigt i materialet överensstämmer
inte alltid med delsyftena, och grammatiska metaforer gör att viss viktig information
måste utläsas mellan raderna. Exempelvis får de två grupper som måste förbereda
prover hemma innan provtagningstillfället inte information om detta i
kallelsemallen, utan genom att en bilaga och provrör skickas med. För gruppen som
ska fasta ges denna information inklämt i kallelsebrevet mellan text som riktas till
provtagningspersonal. Detta sammantaget ökar risken för att patienter missförstår
eller missar information och därför inte följer vårdens plan.
De nya kallelsemallarna lever bättre upp till delsyftena, bland annat genom att
explicit hänvisa till bilagor och uttryckligen meddela att patienten förväntas omboka
tiden om den inte passar. Patienten måste dock fortfarande själv räkna ut platsen för
läkarbesöket, och det framgår inte i materialet hur kallelsen kommer att instruera de
som ska fasta eller om bilagorna kommer att återanvändas i sin nuvarande form.
Den effektivisering och resursbesparing som vården genomgår bidrar till en ökad
distans i relationen mellan vårdgivare och patient, vilket inte följer kraven om
personcentrerad vård och patienters delaktighet. Möjligheten till dialog döljs i
patientkommunikationen samtidigt som tekniska möjligheter ger patienten ökat
administrativt ansvar för sin egen vård. Att texterna är enkla att begripa blir därmed
ännu viktigare.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2023-07-31Author
Andersson, Elin
Keywords
hälsokommunikation
kallelsebrev
patientkommunikation
klarspråk
genreanalys
systemisk-funktionell lingvistik
multimodal analys
Language
swe