I gränslandet mellan ljud och musik En studie i skapandet av en ljudmeditation med orgeln som redskap
In the borderland between sound and music A study on creating a sound meditation with the organ as a tool
Abstract
Syftet är att undersöka hur jag med orgeln som redskap kan skapa en ljudmeditation. Utgångspunkt är forskningsstudier om ljuds påverkan på människan. Frågeställningarna är: Vilka medel framstår som relevanta att använda? Hur kan dessa medel användas? Vilka konstnärliga frågor och val väcker processen? Ljuden som utforskas och skapas planeras att användas i iscensättningen av en ljudmeditation i Råda kyrka. Tillvägagångssättet har varit att laborera med iterationer, utforskandet står i centrum. Arbetet har skett i dialog med tidigare studier samt utsagor från en organist med kompetens inom fältet. Resultatet visade att variation i ljudfrekvenser, klangfärger och ljudstyrka är viktiga parametrar för att imitera naturljud. Vikten av att låta tystnaden tala var en annan parameter. Utmärkande för ljudskapande var betydelsen av intensivt lyssnande, på såväl själva ljudet som tystnaden. Den klangliga och dynamiska potential som orgeln har är ett användbart verktyg i imiterande av naturljud. Den främsta begränsningen visade sig vara svårigheten att skapa en sömlös och jämnt dynamisk uppbyggnad av ljudet. Under arbetet med uppsatsen har mitt lyssnande efter ljud intensifierats då jag spelar orgel. Arbetet har bidragit till kunskap om kompletterande sätt att använda orgeln på.
Degree
Student essay
Date
2023-07-05Author
Domargård, Josefine
Keywords
Ljudskapande
naturljud
ljudmeditation
orgel
Language
swe