System och verktyg för identifiering av elever med särskild begåvning - en kvalitativ innehållsanalys av handlingsplaner i svenska kommuner
Abstract
Elever med särskild begåvning och deras behov av stimulans och utmaningar i skolan har
uppmärksammats på olika sätt i Sverige under de senaste åren. Flera kommuner har författat
handlingsplaner med riktlinjer för hur arbetet med dessa elever ska gå till. En del i skolornas
arbete med elever som har särskild begåvning består av att ta reda på vilka de är, trots att det
inte alltid verkar vara enkelt. Denna studie har som avsikt att bidra till ökad kunskap kring
identifiering av elever med särskild begåvning. Metoden kvalitativ innehållsanalys används för
att undersöka, beskriva och analysera innehållet i några kommuners handlingsplaner (n=13).
Studien anknyter till aktuell forskning om ämnet och har en teoretisk utgångspunkt i den
specialpedagogiska teorin som utforskar hur skolan ser på elever samt deras lärande och
utveckling ur olika perspektiv. Andra teoretiska utgångspunkter som används för att förklara
särskild begåvning är The Three Ring Conception of Giftedness samt The Differentiated Model
of Giftedness and Talent. Frågor som studien ämnat besvara är hur särskild begåvning beskrivs,
vilka system och verktyg för att identifiera elever med särskild begåvning som föreslås i
handlingsplanerna och hur valet av fokus i handlingsplanernas beskrivningar och sätten de är
formulerade tolkas i relation till specialpedagogisk teori.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2023-07-05Author
Hybbinette, Matias
Blåberg, Hanna
Keywords
elever med särskild begåvning
intelligens
identifiering
verktyg
Language
swe