Kompetensutveckling mer än bara kompetens “Det handlar mer om att cheferna favoriserar personal och befordrar sina favoriter.”
Abstract
I följd av den höga personalomsättningen inom hotellbranschen finns det funderingar kring
kompetensutvecklingens betydelse. Utifrån en pedagogisk nyfikenhet undersöker därmed
individers upplevelser och processer kring lärande. Syftet med studien är att undersöka hur
kompetensutveckling och karriärmöjligheter spelar in för att receptionister ska känna sig
tillfredsställda. Vidare ämnar studien att undersöka om utvecklingsmöjligheter kan ha
betydelse om de anställda inom hotellbranschen väljer att stanna. Den teoretiska
utgångspunkten har inspirerats med hjälp av Herzbergs tvåfaktorsteori. Den nya modellen
som skapades med inspiration från tvåfaktorsteorin innehåller fyra olika faktorer. Syftet med
modellen som skapats är att identifiera olika aspekter som kan ha betydelse på de anställdas
tillfredsställelse och trivsel på arbetsplatsen. Metoden som används för att ta reda på studiens
syfte har en kvalitativ ansats. Semistrukturerade intervjuer hölls med sex receptionister, där
alla var anställda som receptionister inom samma hotellkedja. Resultat av studien har
analyserats och tematiserats utifrån det insamlade materialet. Övergripande framkommer det
hur viktigt kompetens- och karriärmöjligheter är för de anställda inom hotellkedjan. Genom
att delta i utbildningar beskriver de anställda en ökad motivation gentemot arbetet, samt att
det bidrar till ett ökat självförtroende. Resultatet visar även hur det finns orättvisor när det
kommer till kompetensutveckling, att bli favoriserad hos sin chef framförs som avgörande
om de anställda får möjligheten att delta i utbildningar. Om fler skulle få möjligheten att
utvecklas inom hotellkedjan hade fler kunnat tänka sig stanna kvar i branschen en längre tid.
Implikationer för framtida forskning är att undersöka kompetensens betydelse för utveckling i
en mer djupgående och omfattande studie
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-07-05Author
Asselmeyer, Ella
Svedberg, Lovisa
Keywords
kompetens
kompetensutveckling
arbetstillfredsställelse
personalomsättning
lärande
Language
swe