Kamratstödets roll i främjandet av det kollektiva lärandet En kvalitativ studie om kultur och krisstöd inom räddningstjänsten
Abstract
Syfte: Denna studie undersöker det kollektiva lärandet inom räddningstjänsten samt de
potentiella hämmande faktorer som kan påverka individens benägenhet att uppsöka
kamratstöd och därmed fungera hämmande för det kollektiva lärandet.
Teori: Kollektivt lärande och kamratstöd inom räddningstjänsten är av stor betydelse för
utvecklandet av en stark kultur av ömsesidigt stöd och lärande. Genom att
identifiera eventuella hämmande faktorer för individens uppsökande av kamratstöd
kan denna studie bidra till att skapa en medvetenhet om dessa faktorer och främja
det kollektiva lärandet inom räddningstjänsten.
Metod: Vi undersöker hur kamratstödet kan främja kollektivt lärande genom en kvalitativ
datainsamlingsmetod bestående av sex semistrukturerade intervjuer med erfarna
brandmän. Resultatet analyseras och vi identifierar mönster, teman och eventuella
hämmande faktorer som kan påverka individens uppsökande av kamratstöd.
Resultat: Resultaten visar på ett antal potentiella hämmande faktorer, inklusive bristande tillit
och kommunikation, rädsla för att visa svaghet samt hierarkiska strukturer inom
organisationen. Dessa faktorer kan begränsa individen i sitt uppsökande av
kamratstöd och det riskerar även att begränsa det kollektiva lärandets potential.
Uppsatsen belyser också vikten av att skapa en stödjande och tillåtande kultur inom
gruppen där individer känner sig trygga att söka stöd och dela sina erfarenheter.
Genom att utforska dessa teman och identifiera potentiella hämmande faktorer
syftar denna uppsats till att öka medvetenheten om betydelsen av kamratstöd och
kollektivt lärande inom räddningstjänsten. Resultaten kan användas som grund för
vidareforskning rörande grupper, kultur och kollektivt lärande.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-07-04Author
Möller, Angelica
Wojnakowski, Kajsa
Keywords
kultur
normer
kollektivt lärande
räddningstjänst
krisstöd
kamratstöd
grupper
Language
swe