• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kamratstödets roll i främjandet av det kollektiva lärandet En kvalitativ studie om kultur och krisstöd inom räddningstjänsten

Abstract
Syfte: Denna studie undersöker det kollektiva lärandet inom räddningstjänsten samt de potentiella hämmande faktorer som kan påverka individens benägenhet att uppsöka kamratstöd och därmed fungera hämmande för det kollektiva lärandet. Teori: Kollektivt lärande och kamratstöd inom räddningstjänsten är av stor betydelse för utvecklandet av en stark kultur av ömsesidigt stöd och lärande. Genom att identifiera eventuella hämmande faktorer för individens uppsökande av kamratstöd kan denna studie bidra till att skapa en medvetenhet om dessa faktorer och främja det kollektiva lärandet inom räddningstjänsten. Metod: Vi undersöker hur kamratstödet kan främja kollektivt lärande genom en kvalitativ datainsamlingsmetod bestående av sex semistrukturerade intervjuer med erfarna brandmän. Resultatet analyseras och vi identifierar mönster, teman och eventuella hämmande faktorer som kan påverka individens uppsökande av kamratstöd. Resultat: Resultaten visar på ett antal potentiella hämmande faktorer, inklusive bristande tillit och kommunikation, rädsla för att visa svaghet samt hierarkiska strukturer inom organisationen. Dessa faktorer kan begränsa individen i sitt uppsökande av kamratstöd och det riskerar även att begränsa det kollektiva lärandets potential. Uppsatsen belyser också vikten av att skapa en stödjande och tillåtande kultur inom gruppen där individer känner sig trygga att söka stöd och dela sina erfarenheter. Genom att utforska dessa teman och identifiera potentiella hämmande faktorer syftar denna uppsats till att öka medvetenheten om betydelsen av kamratstöd och kollektivt lärande inom räddningstjänsten. Resultaten kan användas som grund för vidareforskning rörande grupper, kultur och kollektivt lärande.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/77716
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
Studentessay PEDG14 VT23 AM KW.pdf (459.5Kb)
Date
2023-07-04
Author
Möller, Angelica
Wojnakowski, Kajsa
Keywords
kultur
normer
kollektivt lärande
räddningstjänst
krisstöd
kamratstöd
grupper
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV