Vad är det vi gillar när vi gillar skådespeleri? Ett konstnärligt sökande efter teaterns unika potentialer som konstform
What do we like when we like acting? Searching for the unique potential within the theatrical artform
Abstract
Med avstamp i en fråga som jag initialt formulerade Vad är det vi gillar när vi gillar
skådespeleri ger jag mig ut i ett sökande efter att fånga och om möjligt med ord beskriva
konstformen vi kallar skådespeleri, dess fulla potential och hur man skulle kunna gå till väga
för att uppnå den. Min startpunkt i det här arbetet har varit en frustration över sakernas
tillstånd och en upplevelse som scenkonstnär av att vi i det svenska teaterklimatet inte i
tillräcklig grad lyckas använda oss av det där som gör just teaterrummet och teaterupplevelsen
unik. Min erfarenhet är att teaterkonsten för många och kanske speciellt för många unga idag
ofta reduceras till en slags sämre kopia av filmen. Måste det vara så? Jag tror inte det. I mitt
arbete söker jag på olika sätt efter en slags genomgående nyckel som kan beskriva teaterns
styrka och potential som levande konstform med skådespelaren i fokus för att förhoppningsvis
bidra till att öka intresset för teatern. I samtal och intervjuer med praktiker inom fältet;
skådespelarkollegor Ulf Rönnerstrand, Lena B Nilsson, Danilo Bejarano, Karina Holla, stöter
och blöter jag mina frågor och antaganden. Jag vänder och vrider på åsikter och egna
erfarenheter också i perspektiv av viss litteratur som beskriver hur teatern historiskt utvecklat
sig i Sverige respektive i mitt hemland Bulgarien. Under arbetets gång förstår jag att min fråga
kanske behöver ställas på ett annat sätt än jag tänkte mig från början och att svaret jag söker
handlar om något bortom bra eller dåligt, gilla eller inte gilla. Jag inser att jag snarare är ute
efter att beskriva ett levande "nu" som kan uppstå på teatern. Jag inser också att jag bara kan
komma en bit på vägen i min strävan efter att beskriva den där nyckeln med ord, och kommer
till slutsatsen att den är något mycket mer fysiskt förknippat och bortom språket. Fram träder
dock för mig genom undersökningen ett viktigt verktyg för att uppnå det jag söker efter.
Nämligen det genuina intresset och leken som redskap. Jag kommer också åt vissa konkreta
"taktila" verktyg jag tror kan hjälpa mig och andra i jakten på det "levande" skådespeleriet.
Undersökningen synliggör även för mig vilken betydelse skådespelarens personliga
engagemang och förmåga att göra sig själv intresserad har för resultatet. Hur skådespelaren
genom att själv på sitt eget sätt ta ansvar för att vara intresserad och helt enkelt ha kul på
scenen kan hjälpa till att skapa ett sådant unikt "nu" för både sig själv och publiken
Degree
Student essay
Date
2023-07-03Author
Borggård Gavanozov, Nikola
Keywords
teater
skådespeleri
scenisk gestaltning
Skådespelartekniker
Skådespelarmetoder
Kroppen
Hjärnan
Tro
Religion
Verklighetens magi
Language
swe