Mellanrummets substans- Helrymdens filosofi
Gaps as a substance- an actor discovering the philosophy of entirespace
Abstract
För mig som skådespelare är det viktigt att kunna verbalisera och konkretisera vad det är jag gör när
jag står på scenen. I mitt undersökande arbete har jag därför sökt efter ett uttryck som på ett bra sätt
skulle kunna beskriva vad man kanske kunde kalla “det som är emellan det som är” i en manustext.
Jag önskade finna ett begrepp som stimulerar min sceniska fantasi och som för mig kan precisera och
förtydliga det jag gör mellan repliker och runtomkring i manus inskrivna scenanvisningar.
Undersökandet handlade alltså ur det perspektivet om att söka språksätta en del av min konstnärliga
praktik som skådespelare för att bättre förstå och kunna uttrycka det jag gör. Som del av
undersökningen tog jag kontakt med språkvårdare (Karin Webjörn) och diskuterade olika förslag.
Med inspiration i bildkonsten fann jag också begreppet ”Negative space”.Ett begrepp som i sin tur
förde mig vidare in på den japanska filosofin ”Ma”. I samtal med en sakkunnig i ämnet (Ph.D. i
japanska och interkulturell coach och rådgivare , Pia Moberg), applicerade jag denna filosofi på min
teaterpraktik. I samtalet får jag nya perspektiv och insikter och tillsammans uppfinner vi begreppet
”helrymd”som en beskrivning av just det där “som är emellan det som är”. Jag gör även intervjuer
med två yrkesaktiva scenkonstnärer (Mia Höglund-Melin och Erik Holmström) där i samtal med dessa
den nyvunna filosofin speglas i relation till det scenskonstnärliga arbetet. Mitt självständiga arbete
konkluderas i ett helrymdens manifest och en för mig fungerande praktisk definition av begreppet.
Degree
Student essay
Date
2023-07-03Author
Lindberg, Vivi
Keywords
skådespeleri
skådespelarmetod
skådespelare
helrymd
ma
teater
paus
negative space
Language
swe