Operationsteamets erfarenheter av simulering för att träna icke-tekniska färdigheter
The surgical teams’ experiences with simulation for training non-technical skills
Abstract
Bakgrund: Operationsteam verkar i en riskfylld miljö. Operationssjukvården utgörs av
komplexa samband mellan högteknologiska processer, vilket gör att operationsteam behöver
samverka och prestera under utmanande förhållanden. För den kirurgiska patienten innebär
detta ett flertal risker. Den viktigaste orsaken till att felsteg begås inom hälso- och sjukvården
beror på mänskliga misstag. Operationsteamets icke-tekniska färdigheter är därmed avgörande
för att förebygga uppkomsten av sådana misstag. Forskning visar att simulering enligt Crisis
Resource Management (CRM) kan bidra till att förbättra icke-tekniska färdigheter. Trots detta
förekommer simulering inom operationsteam sällan i realiteten. Samtidigt har
teammedlemmars egen inställning till simulering betydelse för ambitionen att tillämpa lärda
beteenden. Därtill är operationsteamets funktionssätt avhängig värden och attityder hos dess
teammedlemmar. Av denna anledning behövs mer kunskap kring operationsteams erfarenheter
av simulering för att träna icke-tekniska färdigheter.
Syfte: Syftet var att undersöka operationsteamets erfarenheter av simulering för att träna icke tekniska färdigheter.
Metod: Metoden var strukturerad litteraturstudie. Datainsamling skedde i databaserna
MEDLINE, Cinahl, PsycINFO och Scopus. 13 artiklar med kvalitativ, kvantitativ och mixed
metod inkluderades. Dataanalysen skedde med ett induktivt förhållningssätt enligt integrerad
analys.
Resultat: I resultatet framkom sex teman: förbättrat teamarbete, förbättrad kommunikation,
ledning, ökad effektivitet, trovärdighet och barriärer. Därtill identifierades 17 subteman:
interprofessionella relationer och discipliner, gemensam situationsmedvetenhet, förtydligande
av roller, kommunikationsteknik, speak up, identifiering av brister, adekvata rutiner, ledarskap,
förbättringsarbete, debriefing, engagemang, rekommendation, applicerbarhet, bristande
struktur, negativa effekter av hierarkier, resurskrävande och motstånd.
Slutsats: Operationsteamen upplevde att simuleringar bidrog till förbättrat teamarbete,
förbättrad kommunikation och ökad effektivitet. Därtill upplevdes simuleringarna som
trovärdiga. Samtidigt identifierades en del barriärer vilka försvårade simuleringarnas
genomförande. Simuleringarnas implementering var därmed beroende av en stöttande ledning.
Examensarbetet visar att kompetensutveckling av operationsteamets icke-tekniska färdigheter
genom simuleringar skapar förutsättningar för ökad patientsäkerhet och säkrare vård för
patienter.
Degree
Student essay
Other description
Background: The surgical team operate in a risky environment. Since surgery consists of
complex connections between high-tech processes, surgical teams need to collaborate and
perform under challenging conditions. This entails several risks för the surgical patient. Most
missteps in healthcare are due to human error. The non-technical skills are therefore essential
to prevent such mistakes. Although research shows that CRM simulations can improve non technical skills, they are rarely practiced within surgical teams. However, team members'
attitude towards simulation impacts the ability to apply learned behaviors. Similarly, the
surgical team's functioning depends on the values and attitudes of its team members. More
knowledge is therefore needed about teams’ experiences with simulation to train non-technical
skills.
Aim: The aim was to investigate the surgical team's experiences of simulation for training non technical skills.
Method: The method was a structured literature study. Data collection was made in MEDLINE,
Cinahl, PsychINFO and Scopus. 13 articles with qualitative, quantitative, and mixed method
were included. The data analysis was made through integrated analysis with an inductive
approach.
Results: Six themes appeared in the results: improved teamwork, improved communication,
leadership, increased efficiency, credibility, and barriers. In addition, 17 subthemes were
identified: interprofessional relationships and disciplines, common situational awareness,
clarification of roles, communication techniques, speak up, identification of deficiencies,
adequate routines, leadership, improvement work, debriefing, commitment, recommendation,
applicability, lack of structure, negative effects of hierarchies, resource-demanding and
resistance.
Conclusion: The surgical teams found that simulations contributed to improved teamwork,
improved communication, and increased efficiency. The simulations were also perceived as
credible. Simultaneously, several barriers were identified which made implementation difficult.
The execution was therefore dependent on a supportive management. In conclusion, the thesis
shows that competence development of the surgical team's non-technical skills through
simulations promotes conditions for increased patient safety and safer care for patients.
View/ Open
Date
2023-06-28Author
Qwinth, Anna
Nyström Johansson, Tove
Keywords
Crisis Resource Management
erfarenheter
icke-tekniska färdigheter
kommunikation
operationsteam
patientsäkerhet
simulering
teamarbete
Language
swe