• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Operationsteamets erfarenheter av simulering för att träna icke-tekniska färdigheter

The surgical teams’ experiences with simulation for training non-technical skills

Abstract
Bakgrund: Operationsteam verkar i en riskfylld miljö. Operationssjukvården utgörs av komplexa samband mellan högteknologiska processer, vilket gör att operationsteam behöver samverka och prestera under utmanande förhållanden. För den kirurgiska patienten innebär detta ett flertal risker. Den viktigaste orsaken till att felsteg begås inom hälso- och sjukvården beror på mänskliga misstag. Operationsteamets icke-tekniska färdigheter är därmed avgörande för att förebygga uppkomsten av sådana misstag. Forskning visar att simulering enligt Crisis Resource Management (CRM) kan bidra till att förbättra icke-tekniska färdigheter. Trots detta förekommer simulering inom operationsteam sällan i realiteten. Samtidigt har teammedlemmars egen inställning till simulering betydelse för ambitionen att tillämpa lärda beteenden. Därtill är operationsteamets funktionssätt avhängig värden och attityder hos dess teammedlemmar. Av denna anledning behövs mer kunskap kring operationsteams erfarenheter av simulering för att träna icke-tekniska färdigheter. Syfte: Syftet var att undersöka operationsteamets erfarenheter av simulering för att träna icke tekniska färdigheter. Metod: Metoden var strukturerad litteraturstudie. Datainsamling skedde i databaserna MEDLINE, Cinahl, PsycINFO och Scopus. 13 artiklar med kvalitativ, kvantitativ och mixed metod inkluderades. Dataanalysen skedde med ett induktivt förhållningssätt enligt integrerad analys. Resultat: I resultatet framkom sex teman: förbättrat teamarbete, förbättrad kommunikation, ledning, ökad effektivitet, trovärdighet och barriärer. Därtill identifierades 17 subteman: interprofessionella relationer och discipliner, gemensam situationsmedvetenhet, förtydligande av roller, kommunikationsteknik, speak up, identifiering av brister, adekvata rutiner, ledarskap, förbättringsarbete, debriefing, engagemang, rekommendation, applicerbarhet, bristande struktur, negativa effekter av hierarkier, resurskrävande och motstånd. Slutsats: Operationsteamen upplevde att simuleringar bidrog till förbättrat teamarbete, förbättrad kommunikation och ökad effektivitet. Därtill upplevdes simuleringarna som trovärdiga. Samtidigt identifierades en del barriärer vilka försvårade simuleringarnas genomförande. Simuleringarnas implementering var därmed beroende av en stöttande ledning. Examensarbetet visar att kompetensutveckling av operationsteamets icke-tekniska färdigheter genom simuleringar skapar förutsättningar för ökad patientsäkerhet och säkrare vård för patienter.
Degree
Student essay
Other description
Background: The surgical team operate in a risky environment. Since surgery consists of complex connections between high-tech processes, surgical teams need to collaborate and perform under challenging conditions. This entails several risks för the surgical patient. Most missteps in healthcare are due to human error. The non-technical skills are therefore essential to prevent such mistakes. Although research shows that CRM simulations can improve non technical skills, they are rarely practiced within surgical teams. However, team members' attitude towards simulation impacts the ability to apply learned behaviors. Similarly, the surgical team's functioning depends on the values and attitudes of its team members. More knowledge is therefore needed about teams’ experiences with simulation to train non-technical skills. Aim: The aim was to investigate the surgical team's experiences of simulation for training non technical skills. Method: The method was a structured literature study. Data collection was made in MEDLINE, Cinahl, PsychINFO and Scopus. 13 articles with qualitative, quantitative, and mixed method were included. The data analysis was made through integrated analysis with an inductive approach. Results: Six themes appeared in the results: improved teamwork, improved communication, leadership, increased efficiency, credibility, and barriers. In addition, 17 subthemes were identified: interprofessional relationships and disciplines, common situational awareness, clarification of roles, communication techniques, speak up, identification of deficiencies, adequate routines, leadership, improvement work, debriefing, commitment, recommendation, applicability, lack of structure, negative effects of hierarchies, resource-demanding and resistance. Conclusion: The surgical teams found that simulations contributed to improved teamwork, improved communication, and increased efficiency. The simulations were also perceived as credible. Simultaneously, several barriers were identified which made implementation difficult. The execution was therefore dependent on a supportive management. In conclusion, the thesis shows that competence development of the surgical team's non-technical skills through simulations promotes conditions for increased patient safety and safer care for patients.
URI
https://hdl.handle.net/2077/77423
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
AQ.TNJ.OM5340.VT23.pdf (718.6Kb)
Date
2023-06-28
Author
Qwinth, Anna
Nyström Johansson, Tove
Keywords
Crisis Resource Management
erfarenheter
icke-tekniska färdigheter
kommunikation
operationsteam
patientsäkerhet
simulering
teamarbete
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV