Barnkonventionen Inom Transportplaneringen. En jämförande studie över Trollhätte Kanal och Delprojekt Korsvägen
Abstract
Barnkonventionen, infördes av FN 1989, är ett juridiskt bindande dokument och syftar till att skydda barns rättigheter. Sverige lagstadgade konventionen i svensk lagstiftning 2020, vilket innebär att samhälleliga beslut inte längre kan förbise barns rättigheter. För att säkerställa barns rättigheter och delaktighet i beslutsfattande har Trafikverket (tidigare Vägverket och Banverket) arbetat med barnperspektiv och barnkonsekvensanalyser (BKA) för att inkludera barns åsikter och upplevelser av olika samhällsområden, till exempel skolvägar och lekplatser. Andra myndigheter, exempelvis Göteborgs Stad, har prövat liknande metoder för att inkludera barns rättigheter och perspektiv. Denna uppsats syftar till att undersöka hur barnkonventionen ingår i transportplaneringsprocessen och om det har skett någon förändring sedan barnkonventionens lagstadgades 2020, i en jämförande studie. En kvalitativ textanalys tillsammans med intervjuer med projektplanerare används för att undersöka hur barn är involverade och hur deras rättigheter är beaktade i de olika projekten och hur detta varierar över tid och mellan olika projekt. Slutsatsen i uppsatsen är att det finns en skillnad i inkludering av barn mellan de två projekten där landbaserad planering hade ett bredare barnperspektivpraxis över lag i Delprojekt Korsvägen, och att barnkonventionens lagstadgande ökat betydelsen för barns inkludering som helhet. Resultaten kan bidra till att förbättra inkluderingen av barn i transportplanering och lyfta fram brister i nuvarande arbetssätt. Resultaten visar också på en potentiell kunskapslucka mellan sjöfart och landbaserade transportplaneringsprocesser i dessa två fall. Ytterligare efterforskning inom fältet behöver utföras för att generalisera resultatet som ett bredare fenomen.
Degree
Student essay
Other description
The Convention on the Rights of the Child, introduced by the United Nations in 1989, is a legally binding document aimed at protecting children's rights. Sweden incorporated the Convention in 2020, which means that societal decisions can no longer overlook children's rights. To ensure children's rights and involvement in decision-making, the Swedish Transport Administration (formerly the Swedish Road Administration and the Swedish National Rail Administration) has worked with child perspectives and child impact assessments (CIA) to include children's opinions and impressions of various community areas, such as school routes and playgrounds. Other ministries, like the City of Gothenburg, have tried similar methods to include children’s rights and perspectives. This study aims to investigate how the Convention on the Rights of the Child is included in the transport planning process in a comparative case study between two Swedish projects and whether there have been any changes regarding the inclusion of children since the Convention's incorporation in 2020. A qualitative text analysis accompanied with interviews with involved project planners is used to examine how children are involved and how their rights have been included in the different projects. The study does conclude a difference in the inclusion of children during and after the legislation of the child convention in Sweden overall sprung from interviews from both projects. The land-based case study of sub-project Korsvägen, part of Västlänken, had a wider child-perspective practice overall. The results can contribute to the need of improving the inclusion of children in transport planning and highlighting deficiencies in current practice. The results also highlight a potential knowledge gap between seafaring and land-based transport planning processes in these two cases of interest. Further investigation of these findings is needed to generalize it as a wider phenomenon.
View/ Open
Date
2023-06-27Author
Svedberg, Amanda
Enthed, Fredrik
Keywords
Barnkonventionen, sjöfart, barnperspektiv, landbaserad transport, transportplanering, barns deltagande, convention on the rights of the child, shipping, child perspective, land-based transport, transport planning, children’s participtation,
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi 2023:2
Language
swe