Medhörning vid barnförhör Upplevelser ur ett socialsekreterarperspektiv
Abstract
Syftet med studien har varit att ta reda på socialsekreterares upplevelse av
samverkan i form av medhörning vid barnförhör med barn som misstänks varit
utsatta för brott. Empirin samlades in genom kvalitativa intervjuer med sex
stycken socialsekreterare som hade anställning inom barn och familj i
Storgöteborg. Empirin analyserades med hjälp av tematisk analysmetod där tre
huvudteman framkom, Socialsekreterarens roll vid medhörning, relationer mellan
professionella samt Socialsekreterarens fortsatta arbete. Till de tre huvudtemana
hör två underteman var som utvecklat förståelsen kring huvudtemat ur olika
perspektiv. Analysen är grundad i tidigare, internationell såväl som nationell,
forskning samt teoretiska- och analytiska begrepp som makt, sociala
representationer och handlingsutrymme.
I resultatet framkom det att socialsekreterare uppskattat utbytet med andra
professionella som samverkan på Barnahus innebär för socialsekreteraren. I
samband med samverkan beskriver socialsekreterarna dock svårigheter med att
definiera syftet samt sin egen roll som deltagare. De diskuterade även andra
professionellas förväntningar på informationsutbyte. Det förekom beskrivningar
av maktobalans i samverkan, framförallt med företrädare från rättsväsende. Vidare
beskrev socialsekreterare sina erfarenheter av hur medhörningen haft relevans för
den vidare handläggningen. På detta område förekom erfarenheter av
krishantering såväl som resonemang kring dokumentation och ärendegång.
Degree
Student essay
Date
2023-06-26Author
Johannesson Thörnqvist, Desirée
Keywords
samverkan
medhörning
barnahus
socialsekreterare
barn som far illa
Language
swe