Konsumtionsrapporten 2023
Abstract
I Konsumtionsrapporten 2023 sammanfattas och analyseras konsumtionen i Sverige under
2022. I den första delen, ”Hushållens konsumtion” ges en översikt över den privata
konsumtionen i Sverige och hur den förändrats. Här beskrivs även skillnader mellan olika
hushållstyper och konsumentgrupper, hållbarhetsaspekter på konsumtionen samt
hushållens framtidsförväntningar på den egna ekonomin. I andra delen, ”Detaljhandeln”
beskrivs försäljning och utveckling inom detaljhandeln under 2022 med fokus på olika
delbranscher, kanaler och platser, inom e-handeln respektive den butiksbaserade
detaljhandeln. Den andra delen avslutas med handelns framtidsförväntningar. Årets
Konsumtionsrapport innehåller två fördjupningsdelar som var en och analyserar aktuella
teman inom konsumtion. I den första av fördjupningsdelarna analyserar Emma Björner
digitalisering inom turism, besöksnäring och upplevelseekonomi. I den andra
fördjupningsdelen analyserar och diskuterar Benjamin Hartmann olika exempel på
nostalgisk konsumtion.
Publisher
Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Hagberg, Johan
Hansson, Lena
Holmberg, Ulrika
Sörum, Niklas
Björner, Emma
Hartmann, Benjamin J.
Editor
Hagberg, Johan
Hansson, Lena
Holmberg, Ulrika
Sörum, Niklas
Publication type
report
ISSN
2002–8156 (tryckt)
2002–8164 (PDF)
Language
swe