Stavningstesten ur LäSt och DLS 2 - en jämförelse av språklig konstruktion och mellanstadieelevers stavfel
The spelling tests from LäSt and DLS 2 - a comparison of linguistic construction and middle school students spelling errors
Abstract
Föreliggande studie undersökte i vilken utsträckning Diagnostiska läs- och skrivprov (DLS) samt Test i läsning och stavning (LäSt) mäter olika stavningskompetenser, hur elevernas testresultat från båda testen överensstämmer med varandra, och vilka stavfel som är vanliga bland mellanstadieelever. Deltagarna var 18 elever fördelade mellan årskurserna 4 och 5. Uppsatsförfattarna skapade en kategoriseringsmall och ett poängsystem för deskriptiva analyser. Kategoriseringsmallen användes för att kategorisera orden ur testen utifrån vilka stavningskompetenser de testar, och poängsystemet för att analysera elevernas stavfel. Därutöver gjordes statistiska analyser för att jämföra elevernas prestationer på testen. Resultatet visade att det främst är ortografiska kompetenser som testas i både DLS 2 och LäSt, att DLS 2 är något enklare att genomföra, och att eleverna främst hade svårt för ord som testar lexikala kompetenser. Med båda testen är det således möjligt att göra kvalitativa bedömningar och förstå orsakerna bakom stavfel, vilket är av betydelse för att kunna ge insatser.
Degree
Student essay
Other description
The present study investigated in which extent Diagnostiska läs- och skrivprov (DLS) and Test i läsning och stavning (LäSt) measure different spelling skills, how the students’ test results from both tests correspond with each other, and common spelling errors among middle school students. 18 students divided between grades 4 and 5 participated. The authors created a categorization template to categorize the words from the tests based on which spelling skills they test, and a scoring system to analyze the students spelling errors. In addition, statistical analyzes were made to compare the students’ performance on the tests. The results showed that mainly orthographic skills are tested in both tests, that DLS 2 is somewhat easier, and that students mainly had difficulty with words that test lexical skills. It is thus, with both tests, possible to make qualitative assessments and understand the causes behind spelling errors, which is important to provide interventions.
Collections
View/ Open
Date
2023-06-20Author
Shah Ebrahim, Diana
Zahirović, Semina
Keywords
DLS2
LäSt
stavning
mellanstadieelever
stavningskompetenser
Series/Report no.
2023
369
Language
swe