• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av digital intensivbehandling av talsvårigheter relaterade till läpp-käk-gomspalt

The effect of intensive digital treatment of impaired speech due to cleft lip and palate in children

Abstract
Studiens syfte var att undersöka effekten av digital intensivbehandling av talsvårigheter relaterade till läpp-käk-gomspalt (LKG-spalt) hos barn och ungdomar (4-13 år) samt mäta funktionell kommunikation. Data insamlades enligt single-subject design. Bedömning av artikulationsförmåga gjordes med Svenskt Artikulations- och Nasalitets-TEst (SVANTE) samt tolv probes. Förståelighet mättes med Swedish Test of Intelligibility for Children (STI-CH) och en svensk översättning av Intelligibility in Context Scale (ICS). Percentage of nonoverlapping data (PND) användes för att mäta effekten av behandlingen. Resultatet visade att behandlingen var ineffektiv för majoriteten av deltagarna. Merparten av föräldrarnas skattningar av funktionell förståelighet i ICS höjdes efter behandling. Oberoende lyssnares bedömningar med STI-CH visade ingen till liten förbättring av förståelighet på ordnivå. Korrelationen mellan ICS och artikulationsförmåga var statistiskt signifikant med ett starkt positivt samband. Som slutsats konstateras svårigheter med att utföra digitala bedömningar av artikulationsförmåga respektive förståelighet.
Degree
Student essay
Other description
This study aimed to examine the effect of intensive digital treatment for children (4-13 years) with cleft-lip and palate (CLP) related speech impediments and measure functional communication. Data was collected using single-subject design. Evaluation of articulation skills was made with the Swedish Articulation- and Nasality- TEst (SVANTE) and twelve probes. Intelligibility was measured with the Swedish Test of Intelligibility for Children (STI-CH) and a Swedish translation of Intelligibility in Context Scale (ICS). Percentage of nonoverlapping data (PND) was used to measure effect. The treatment was shown to be ineffective for the majority of participants. Most parental evaluations of functional intelligibility in ICS increased after treatment. Independent listener’s evaluations with STI-CH showed negligible improvement of intelligibility based on single words. The correlation between ICS and articulation skills was statistically significant, a strong positive. Digital assessments of articulation skills and intelligibility can, in conclusion, be said to be fraught with difficulties.
URI
https://hdl.handle.net/2077/77257
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (672.6Kb)
Date
2023-06-20
Author
Causey, Helena
Lindstedt, Cecilia
Keywords
digital intensivbehandling
artikulation
aktiva talavvikelser
single subject design
förståelighet
Series/Report no.
2023
368
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV