Ett pussel av förväntningar. En studie om hur lärares och speciallärares samverkan kring gemensamma elever kan förstås ur ett historiskt perspektiv
Abstract
Syfte: Studiens övergripande mål är att skapa en ökad förståelse för speciallärares och
lärares gemensamma arbete kring elever i matematiksvårigheter samt hur de
förväntningar som finns på ett sådant arbete har formats över tid.
Teori: I denna studie används det specialpedagogiska dilemmaperspektivet för att tolka
diskussionen om de förväntningar som finns på speciallärare och lärare.
Dilemmaperspektivet utgår ifrån att alla utbildningar har inbyggda motsättningar där
olika synsätt och grupper sätts mot varandra och lyfter utmaningen i att skolsystem
både ska anpassas för att ta vara på elevers olikheter och samtidigt ge alla en likvärdig
utbildning. Ett sådant dubbelt uppdrag medför att det uppstår situationer där olika
etiska, sociala och politiska argument ställs mot varandra. I denna studie används
dilemmaperspektivet för att belysa en sådan komplexitet.
Metod: I studien används en kombination av en historisk dokumentstudie och intervjuer.
Dokumentstudien syftade till att undersöka hur de offentliga förväntningarna på
speciallärare och lärare har förändrats sedan grundskolans införande genom att
studera läroplaner samt statliga offentliga utredningar. Intervjustudien syftade till att
ge exempel på vad nu verksamma lärare och speciallärare har för förväntningar på sig
själva och varandra och baserades på intervjuer med två lärare och två speciallärare
som parvis arbetade kring gemensamma elever i årskurs 4.
Resultat: I denna studie kan ses att det har funnits en mängd olika förväntningar på lärare och
speciallärare och på deras arbete och ansvar. Här ses en risk att denna mängd av
möjliga förväntningar kan skapa antingen friktion eller ett glapp om exempelvis både
lärare och speciallärare ser det som att den andra har det huvudsakliga ansvaret för
elevens lärande eller om båda parter anser sig ha bestämmanderätt över hur elevens
undervisning ska utformas utan att samtidigt ha ett gott gemensamt samarbete kring
detta. Här ses ett behov av att erkänna den komplexitet som finns för att utifrån den
sedan kunna mötas i det gemensamma arbetet och använda varandras olika kunskap
och kompetenser för att arbeta vidare tillsammans
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-06-15Author
Westin, Susanne
Keywords
Speciallärare
specialpedagogik
matematiksvårigheter
läroplanshistoria
specialpedagogisk historia
Language
swe