Hur formar AI undervisningen? Lärares uppfattningar om ChatGPT i biologiundervisningen
Abstract
On November 30, 2022, ChatGPT was launched, an artificial intelligence (AI) trained to
analyze and generate text at a near-human level. The launch of ChatGPT has been described as
a major advancement in AI-human interaction, and it can be used för various text-based tasks
such as summarizing and translating texts, answering questions, or generating original texts
based on user requests. Since its launch, the impact of ChatGPT on schools and education has
been debated in both Swedish and international media, with assessment risks being one of the
most discussed topics. The Swedish National Agency for Education has also advised teachers
not to use written homework assignments for assessment purposes with the aim to minimize
cheating. But what do teachers think about ChatGPT and teaching? This is a qualitative study
with the aim to examine biology teachers’ perceptions of using AI and ChatGPT in education.
Five teachers were interviewed to explore the opportunities and risks associated with ChatGPT
and education. The results showed that ChatGPT can be used as a study- or discussion partner,
provide formative feedback or serve as a springboard in classroom discussions. The result also
indicate that teachers think AI has the potential to free up time by facilitating task planning and
design, which is consistent with previous publications on the subject. The teachers in the study
identified several risks, including the potential of cheating. The result also showed that the
teachers believed that AI inevitably is here to stay, therefore teachers and student need tools to
cope with the rapid technology advancements of AI, but in the very end it must be in the hand
of the teacher and the specific knowledge of teaching. This abstract has partially been translated
with the help of ChatGPT; the original can be found in Swedish below.
Degree
Student essay
Other description
Den 30 november 2022 lanserades ChatGPT, en artificiell intelligens som är tränad för att
analysera och generera text nära mänsklig nivå. Lanseringen av ChatGPT har beskrivits som
ett enormt framsteg i interaktion mellan AI och människa och den kan användas till olika
textbaserade uppgifter såsom att sammanfatta och översätta texter, svara på frågor eller
generera helt egna texter designade utifrån användares önskemål. Sedan lanseringen har
ChatGPTs påverkan på skola och utbildning debatterats i både svensk och internationell media,
där risker i bedömning är ett av de ämnen som debatterats flitigast. Skolverket har dessutom
uppmanat lärare till att inte använda hemuppgifter som bedömningsunderlag för att minimera
riskerna med fusk. Men vad tycker lärare om ChatGPT och undervisning? Den här studien
undersöker biologilärares uppfattningar om AI, såsom ChatGPT, i undervisningen. Det är en
kvalitativ studie där fem lärare intervjuats för att undersöka vilka möjligheter och risker de
upplever med ChatGPT. Resultatet visade att lärare ser potentiella möjligheter i och utanför
klassrummet. De anser att ChatGPT kan användas som studiekompis eller diskussionspartner,
för att underlätta informationssökning, formativ återkoppling eller som språngbräda för
diskussion i klassrummet. Av resultatet framgår även att AI potentiellt kan frigöra tid för lärare
genom att underlätta planering och konstruktion av uppgifter, vilket stämmer överens med
tidigare publiceringar på ämnet. Lärarna i studien identifierar risker med ChatGPT, däribland
att det kan användas för fusk. Det framgår även att lärare och elever behöver redskap och digital
kompetens för att möta teknikutvecklingen, men i slutändan är det lärarnas professionella
kunskap om lärande som bör sätta ramarna för hur det sker.
Collections
View/ Open
Date
2023-06-12Author
Nyström, Johan
Keywords
Utbildning, Artificiell intelligens, AI, ChatGPT, biologilärare
Language
swe