Leda som lärare. En kvalitativ studie om hur arbetslagsledaren navigerar i utrymmet mellan skolledning och kolleger
Abstract
Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur fem arbetslagsledare (mellanledare) upplever att
leda sina lärarkolleger utan att vara deras chef. Studien avser också fånga hur
arbetslagsledare erfar att verka i fältet mellan skolledning och lärarlag.
Teori: Vetenskapsteorin som studien bygger på utgår från fenomenologin och perspektiv på
den upplevda världen. Livsvärlden fångar in hur världen upplevs utifrån bland annat
normer och tidigare erfarenheter. Resultatet struktureras upp genom tematisk analys
och resultatet förklaras med teorin om praktikarkitekturer och Foucaults maktbegrepp.
Metod: Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med arbetslagsledare där de beskriver
sina erfarenheter av att vara arbetslagsledare. För att komplettera intervjuerna har
även observationer på arbetslagsledarmöten och arbetslagsmöten genomförts.
Resultat: Studien identifierar två olika arbetslagsledare. Den ena identifierar sig mer med
skolledningen och är aktiv i sitt mellanledarskap och tycker att det är utvecklande med
diskussioner och visst motstånd i arbetslaget. Den andra gruppen förknippar sig starkt
med lärarkollegiet och anser att de enbart är språkrör för lärarna mot skolledningen.
Gruppen anser att det är obekvämt när motstånd uppstår i arbetslaget.
Studiens resultat visar också att arbetslagsledarna använder sig av olika strategier för
att navigera i sin praktik och i mellanrummet mellan skolledning och kolleger. De går
en ständig balansgång mellan att vara arbetslagsledare och kollega på samma gång
och motstånd uppstår när kollegerna anser att arbetslagsledaren blir för aktiv i sitt
ledarskap och utför ledarskapshandlingar.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2023-05-29Author
Edvardsson, Daniel
Keywords
arbetslagsledare
mellanledare
livsvärld
fenomenologi
skolledning
praktikarkitekturer
Foucault
makt
Language
swe