Attityder och värderingar i relation till utbildning och lärande. Intervju med åtta elever som har problem med sina betyg
Abstract
Syfte: Syftet med min forskning är att undersöka elevers attityder och värderingar i relation
till lärande och utbildning och vad i deras skolmiljö och övriga vardag som påverkat
dessa enligt de själva.
Teori: Illeris lärandeteori / Psykodynamiska perspektivet
Metod: Åtta elever har intervjuats, de är mellan 16 och 18 år och intervjuerna fokuserar på
deras attityder och värderingar i relation till utbildning och lärande samt vad som
enligt de själva påverkat dessa. Respondenterna kommer ifrån elevhälsan inom fyra
gymnasier.
Resultat: I studien framkom det bland annat att skolmiljön har en tydlig inverkan på elevernas
attityder och värderingar i relation till lärande och utbildning. Det har också
framkommit att elevernas ekonomiska miljö inte spelar någon avgörande roll när
skolmiljön upplever dem som problematiska. En annan iakttagelse är att när eleverna
upplever motstånd mot dem så bemöter de motståndet med samma negativa attityd
och värdering. Det visar sig också att det finns grupper som välkomnar dessa
gymnasister, exempelvis kan det handla om kriminella nätverk. En ytterligare
iakttagelse är att gymnasisterna upplever att deras röster inte blir hörda och att de inte
har någon att relatera till.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2023-05-02Author
Högvalls, Enrico
Keywords
motstånd
lärande
miljö
elev
psykodynamiska perspektivet
attityder
värderingar
utbildning
tonåringar
Language
swe