• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Auktoriteter i matematikundervisningen - en inferentialistisk analys av kooperativt lärande

Authorities in the mathematics education - an inferential analysis of cooperative learning

Abstract
Syftet med denna studie har varit att ge en fördjupad förståelse för kooperativt lärande i matematikundervisning genom att visa på de sociala aspekter som avgör vilka beslut elever tar i ett grupparbete. Frågeställningen för studien är: Vilka auktoriteter kan identifieras i ett kooperativt arbetssätt inom mätning och statistik. Studiens metod möjliggörs med hjälp av inferentialism som teoretiskt ramverk, vilket gör att det går att undersöka elevernas uttalanden i det kooperativa arbetet. Två elevgrupper har spelats in med ljud och bild då de fick i uppgift att mäta alla i gruppens respektive längder samt alla i gruppens totala längd. Resultatet har analyserats utifrån åtta uttalanden från grupp A respektive 6 uttalanden från grupp B, där varje uttalande kategoriseras in i olika så kallade auktoriteter. Resultatet visade att flera av de beslut som eleverna tog beror på sociala faktorer, snarare än innehållsliga faktorer. Det kan innebära att ett uttalande blir accepterat eftersom en elev uttrycker sig på ett visst sätt som uppfattas matematiskt korrekt, utan att eleven egentligen har motiverat det utifrån logiska argument. Det visar också att elever som fortsätter att ifrågasätta vissa idéer på grund av bristande förståelse, bidrar till en mer gynnsam matematisk miljö där samtliga elever tvingas sätta ord på sina matematiska tankar och argument. Resultatet kan vara ett viktigt bidrag för lärares förståelse för de mekanismer som påverkar elevers slutsatser i grupparbeten och i sin tur deras matematiska kunskapsutveckling. Slutligen föreslås även hur framtida forskning kan bidra med till att öka förståelsen för den sociala aspekten i kooperativt lärande.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/76062
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
Student essay (697.0Kb)
Date
2023-04-20
Author
Tennby, Clara
Keywords
Kooperativt lärande, inferentialism, auktoritet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV