Elevers uppfattningar kring bokstavssymboler
En litteraturstudie om algebrans historiska utveckling och elevers förståelse om bokstavssymboler
Abstract
Den här litteraturstudien innefattar elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler, samt en inblick i hur algebra har utvecklats historiskt. Historiskt sett har algebra utvecklats från en retorisk till en symbolisk algebra, samt från elementär till abstrakt. Utvecklingen till att få den algebra som används i skolorna idag är en process som etablerades på 200 talet och har tagit hundratals år att utveckla. Det började med att den retoriska algebran utvecklades till det som kallas för synkoperad algebra, som sen utvecklat till nästa fas som kallas symbolisk algebra. Alla dessa faser bidrog sedan till utvecklingen av den abstrakta algebran. Elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler kan kategoriseras in i antingen sex olika användningsområden för bokstavssymboler eller i olika nivåer av elevers förståelse. De sex användningsområdena kallas för Bokstaven ges ett värde, Bokstaven används inte, Bokstaven som ett objekt, Bokstaven som specifik okänd, Bokstaven som generellt tal och Bokstaven som en variabel. De olika nivåerna är hierarkiskt ordnade och beskriver vilken förståelse elever behöver uppnå för att kunna lösa specifika uppgifter. Forskare har använt dessa kategorier för att förklara sina egna studier. De har sedan kommit fram till att det är på grund av att bokstavssymboler kan användas i så många olika sammanhang som det skapas missuppfattningar och svårigheter för eleverna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2023-04-20Author
Wallgren, Agnes
Hasselholm, Alexzander
Taranis, Sadam
Keywords
Algebra, Bokstavssymboler, Uppfattningar, Elevförståelse, Algebrans historia, Retorisk algebra, Synkoperad algebra, Symbolisk algebra, Abstrakt algebra.
Language
swe
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Algebra ur ett matematiskt, historiskt och didaktiskt perspektiv - En litteraturstudie om karakteristiska svårigheter och undervisning om skolalgebra
Larsson, Amanda; Carlsson, Hilma (2017-05-16)Den här uppsatsen behandlar algebra, dess historia, elevers svårigheter vid lärande av ämnet och olika synsätt på att undervisa algebra utifrån matematiklärare, matematikdidaktiker och matematik historiker. Med detta arbete ... -
Sheaf Semantics in Constructive Algebra and Type Theory
Mannaa, Bassel (2016-10-06)In this thesis we present two applications of sheaf semantics. The first is to give constructive proof of Newton-Puiseux theorem. The second is to show the independence of Markov's principle from type theory. In the ... -
Topics on Harmonic analysis and Multilinear Algebra
Hormozi, Mahdi (2015-09-23)The present thesis consists of six different papers. Indeed, they treat three different research areas: function spaces, singular integrals and multilinear algebra. In paper I, a characterization of continuity of the ...