• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flerspråkiga barns möjligheter till sina språk.

Abstract
Det här är en kvantitativ studie vars syfte är att undersöka flerspråkiga barns möjligheter till att tala sina olika språk, vilka språk som talas och hur mycket språkkompetens som finns hos barn och pedagoger på förskolan. Utvecklandet av enkätstudien med frågor riktade till pedagoger i förskolan framkallar en bild av språkarbete. Enkäterna delades ut på arbetsplatser och till förskollärarstudenter på universitet och högskolor, sammanlagt 111 enkäter besvarades. Resultat visade att arabiska var det vanligaste gemensamma språket, som delades av barn och pedagoger på samma förskola. Hos barnen var de vanligaste förstaspråken engelska och arabiska. Resultatet tyder på att andra förstaspråk än svenska inte talas så ofta i förskolan. Då andra förstaspråk talas sker det oftare vid informella situationer för att stötta barn socialt än vid formella mer utbildningsinriktade situationer. Modersmålsundervisning förekommer sällan i de områden vi undersökt. Respondenternas svar pekade på en medvetenhet kring språkutvecklande arbetssätt men att språkkompetenser inte används i full utsträckning inom förskolan vilket innebär att kunskaper inte tillvaratas. Studiens resultat visar även hur vanligt det är att förskolebarn endast talar andra språk och inte talar svenska alls - vilket understryker behovet av att arbeta på barnens språk. Studien visar även hur vanligt det är att redan befintlig personal och pedagoger på förskolan talar samma modersmål som barn- detta kan uppmuntra och visa på att stora pedagogiska vinster kunde vinnas om fler språk i förskolan uppmuntras genom pedagogiska insatser, nätverkande och ett normkritiskt förhållningssätt.
URI
https://hdl.handle.net/2077/76032
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2GY_H22_Maria Salmela Gonzalez_Annika Trapp_Maria Träff.pdf (1014.Kb)
Date
2022
Author
Salmela Gonzalez, Maria
Trapp, Annika
Träff, Maria
Keywords
Förskola
flerspråkighet
modersmål
hemspråk
translanguaging
normer
pedagogensroll
språkkompetens
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV