”MAGDALENA ANDERSSON HADE KRAFTEN ATT KROSSA GLASTAKET” En kritisk diskursanalys av mediers gestaltning av Magdalena Andersson som statsminister ur ett genusperspektiv
Abstract
Uppsatsens syfte är att undersöka hur Magdalena Andersson gestaltas som statsminister i två svenska tidningsmedier, Aftonbladet och Expressen. Frågeställningen som uppsatsen ämnar att besvara är Hur gestaltas Magdalena Anderssons i medier utifrån ett genusperspektiv?. Utifrån diskursen om hybridkvinnlighet och medieteorin gestaltningsteori så genomförs analysen med hjälp en kritisk diskursanalys som bygger på Norman Faircloughs tredimensionella analysverktyg där text och diskursiva praktiker tas i beaktning. Materialet för analysen utgörs av artiklar från två svenska tidningsmedier, Aftonbladet och Expressen. Valet att analysera två kvällstidningar bygger på den räckvidd som är större för kvällstidningarna jämfört med dagstidningar, dessutom var den politisk inriktningen för respektive tidning viktig för att kunna sudda ut eventuella linjer som skulle finnas i gestaltningen baserat på politisk ideologi. Resultatet pekar på att Magdalena Anderssons ledarskap gestaltas genom den balans som diskursen om hybridkvinnlighet lyfter. Detta görs tydligt i gestaltningen av henne som till mångt och mycket bygger på hennes tydliga och raka ledarstil, samtidigt som den moderliga och medlidande sidan lyfts fram. Samtidigt finns det inslag av den manliga normen och att mediernas språk kommer utgå i från denna som gendered mediation talar om, exempelvis genom prefixanvändande. Därmed blir slutsatsen i uppsatsen att gestaltningen i huvudsak sker på grunder av diskursen om hybridkvinnlighet, även om mer klassiska gestaltningar blir tydliga i användandet av prefixet ”kvinnlig” där Magdalena Andersson är mer kvinnlig statsminister än bara statsminister.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2023-04-14Author
Åsberg, Ronja
Keywords
Medier
Gestaltning
Hyrbidkvinnlighet
Könsstereotyper
Diskurs
Language
swe