När jag blir stor En kvalitativ intervjustudie över vad som influerar unga vuxnas aktivitetsval och deras upplevelse av aktivitetsidentitet
Abstract
Bakgrund Aktivitetsidentitet är något som formas från barndomen genom hela livet och
påverkas av omgivningens förväntningar. Transitionen från att vara ung till ung
vuxen är en period där utvecklingen av aktivitetsidentiteten ställs på sin spets, då
utvecklingen innefattar mer självbestämmande samtidigt som en ställs inför ökade
krav från omgivningen. I det svenska, västerländska samhället får individen ofta
själv ansvara för att göra de “rätta” valen, något som både kan främja eller hämma
välmåendet. Det finns en kunskapslucka i hur de unga vuxna upplever formandet
av aktivitetsval och aktivitetsidentitet idag samt hur deras transition från ung till
ung vuxen kan påverkas av samhället idag.
Syfte Syftet med studien var att utforska vad som influerar unga vuxnas (18-25 år)
aktivitetsval och hur de ser på sin livssituation utifrån aktivitetsidentitet.
Metod Studien är en kvalitativ intervjustudie med induktiv ansats. Semistrukturerade
intervjuer genomfördes med unga vuxna, åldersspann 18-25 år. Graneheim och
Lundmans kvalitativa innehållsanalys användes för transkribering och analys av
intervjuinnehållet.
Resultat Intervjustudien resulterade i tre huvudkategorier som beskrev unga vuxnas
upplevelse av vad som påverkar deras beslut och möjligheter i vardagen.
Huvudkategorin Påverkan från omgivning innefattar hur omgivningens inflytande
på de unga vuxnas vardag både beskrevs som ett positivt inflytande men även en
begränsning i aktivitetsval. Huvudkategorin Självbestämmande belyser hur de
unga vuxna upplever en känsla av få kontrollera sina val och få följa sin egen väg.
Huvudkategorin Frigörelse medför utmaningar handlar om de unga vuxnas egna
identitetsutveckling, reflektioner kring resurser från deras barndom samt nya
utmaningar och egenansvar i vuxenlivet. Totalt framkom tio underkategorier under
de tre huvudkategorierna.
Slutsats Unga vuxnas aktivitetsval påverkas av dess omgivning, av samhället och av
upplevelsen av sin egen kapacitet. Bredare förståelse för målgruppen kan öka
förutsättningarna för ett hållbart välbefinnande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2023-04-12Author
Härenstam-Nielsen, Stina-Li
Nordström Persson, Emelie
Keywords
Aktivitetsvetenskap, aktivitetsidentitet, unga vuxna, välbefinnande
Language
swe